ثبت نام و پیگیریprkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

در راستای الکترونیکی شدن خدمات ادارات مختلف، وزارت کار ثبت نام و پیگیری بیمه بیکاری را از طریق سایت سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری ارائه می‌کند. کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیازی به مراجعه حضوری نداشته و به صورت الکترونیکی و اینترنتی تمام مراحل ثبت و درخواست بیمه بیکاری انجام می‌شود.

پیش نیاز درخواست در prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

درخواست در سامانه بیمه بیکاری
درخواست در سامانه بیمه بیکاری

شرایط عمومی تعلق بیمه بیکاری

بیمه بیکاری طبق قانون مربوطه به کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد. منظور از کارگران مشمول قانون کار کارگرانی هستند که به کارفرمایی شخصی مشغول به کار بوده و بیمه تامین اجتماعی آنان توسط کارفرما و با نرخ 30% واریز می‌شود.

شرط بعدی دریافت بیمه بیکاری این است که بیکاری غیر ارادی باشد. منظور از بیکاری غیر ارادی این است که کارگر استعفا یا ترک کار نکرده باشد و کارفرما قرارداد کار کارگر را فسخ کرده و تمدید نکند. اخراج کارگران نیز بیکاری غیر ارادی محسوب می‌شود. یکی از مدارک مهم برای دریافت بیمه بیکاری کارت پایان خدمت برای کارگران مرد است. در prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری بارگذاری کارت پایان خدمت الزامی است.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری در سایت prkar.mcls.gov.ir

آدرس اینترنتی سایت سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir است و برای استفاده از خدمات اینترنتی این سامانه از جمله درخواست بیمه بیکاری باید در آدرس بار مرورگر اینترنت خود آدرس بالا درج شود.

شکل صفحه اول سامانه بیمه بیکاری به صورت زیر است.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری
ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری

داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه بیمه بیکاری در سایت prkar.mcls.gov.ir الزامی است. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور فرد باید به دفاتر پیشخوان و یا کاریابی‌ها مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام و احراز هویت در سامانه اداره کار اقدام کند.

پس از ثبت نام و احراز هویت رمز عبور به تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود. نام کاربری همه اشخاص حقیقی کد ملی و اشخاص حقوقی شناسه ملی است.

راه های درخواست بیمه بیکاری

ورود به بیمه بیکاری از دو روش امکان پذیر است:

راه های درخواست بیمه بیکاری
از دو طریق می‌توان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرد

1-وقوع بیکاری در اتمام قرارداد کار و عدم تمدید قرارداد کار از طرف کارفرما

در چنین شرایطی کارگر می‌تواند به صورت مستقیم با ارائه آخرین قرارداد کار و سایر مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری درخواست بیمه بیکاری را مستقیم ثبت نماید.

2-وقوع بیکاری و اخراج قبل از اتمام قرارداد کار کتبی و یا اخراج در حالت قرارداد کار شفاهی (بدون قرارداد کار)

در این حالت کارگر ابتدا باید در اداره کار علیه کارفرما طرح شکایت کرده و مطالبات خود و بازگشت به کار را درخواست نماید. پس از صدور رای قطعی اداره کار که اخراج موجه تشخیص داده شد کارگر برای بیمه بیکاری ثبت نام می‌کند. ممکن است فرآیند شکایت باعث گذشتن مهلت یک ماهه ثبت نام بیمه بیکاری شود که برای توجیه این تاخیر کارگر باید دادخواست بدوی به اداره کار ارائه کرده و رای را در سامانه بارگذاری کند.

چطور ثبت نام کنیم؟ prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

متقاضی بیمه بیکاری در صورتی که خود به اینترنت و کامپیوتر آشنایی داشته باشد می‌تواند با دیدن فیلم آموزشی نحوه ثبت نام بیمه بیکاری، درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت نماید.

در صورتی که متقاضی با سامانه بیمه بیکاری و کارهای اینترنتی آشنایی کافی نداشته باشد بهتر است مدارک و نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار کاریابی‌ها و یا مراکز معتبر قرارداده و مدارک خود را نیز ارائه نمایند تا ثبت نام توسط آنها انجام شود.

در ویدیوهای زیر به صورت کامل ثبت نام پیگیریprkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری آموزش داده شده است:

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری – قسمت اول

آموزش ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری بیمه بیکاری (قسمت آخر)

مراحل اداری بیمه بیکاری

پس از ثبت نام در سایت prkar.mcls.gov.ir پرونده به کارتابل کارشناس بیمه بیکاری اداره کار مربوطه وارد می‌شود. کارشناس اداره کار مدارک و شرایط و سوابق بیمه را بررسی می‌کند. در صورتی که در مدارک و شرایط مشکلی وجود داشته باشد گزینه “نقص مدارک” را می‌زند که با این کار پرونده در کارتابل متقاضی قابل ویرایش شده و نواقص اعلامی باید توسط متقاضی تکمیل شود.

در صورتی که همه مدارک و شرایط بیمه بیکاری کامل و صحیح باشند کارشناس اداره کار گزینه تایید را می‌زند. پس از تایید پرونده توسط اداره کار، پرونده وارد کارتابل کارشناس تامین اجتماعی می‌شود. کارشناس تامین اجتماعی نیز پرونده را بررسی کرده و در صورتی که نقص مدارکی وجود نداشته باشد تایید می‌کند.

پس از تایید پرونده توسط کارشناس تامین اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود.

پیگیری مرحل بیمه بیکاری در سامانه

برای پیگیری کافی است در سامانه وارد شده و از نوار ابزار داخل سامانه گزینه گزارش‌های کارگری / بیمه بیکاری / گزارش‌های بیمه بیکاری انتخاب شود.

آموزش کامل و تصویری نحوه پیگیری بیمه بیکاری را اینجا ببینید.

در چه شرایطی بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

چند دلیل باعث قطع بیمه بیکاری میشود؟
چند دلیل که باعث قطعی بیمه بیکاری می‌شود

چنانچه اشتغال به کار مقرری بگیر بیمه بیکاری برای اداره کار و یا تامین اجتماعی محرز شود بیمه بیکاری وی از تاریخ شروع به کار قطع می‌شود.

اخیراً تامین اجتماعی هم در مرحله ثبت درخواست prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری علاوه بر اشتغال فعلی عضویت متقاضی در شرکت‌ها، وجود پروانه و جواز کسب به نام بیمه شده را نیز به منزله اشتغال تلقی می‌کند. هر چند این امر به نظر قانونی نمی‌رسد ولی تامین اجتماعی از این موارد نیز برای قطع بیمه بیکاری استفاده می‌کند.

چقدر بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

مدت دریافت بیمه بیکاری بستگی به سابقه واریز بیمه کارگری و مجرد و متاهل و متکفل بودن دارد. جدول مدت بیمه بیکاری به صورت زیر است.

سابقه از ۶ ماه تا ۲۴ ماهمجردین ۶ ماه و متاهلین ۱۲ ماه
سابقه از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماهمجردین ۱۲ ماه و متاهلین ۱۸ ماه
‌سابقه از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماهمجردین ۱۸ ماه و متاهلین ۲۶ ماه
‌سابقه از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماهمجردین ۲۶ ماه و متاهلین ۳۶ ماه
   ‌سابقه از ۲۴۱ ماه و بیشترمجردین ۳۶ ماه و متاهلین ۵۰ ماه
سابقه و مدت بیمه بیکاری

در پست محاسبه آنلاین بیمه بیکاری می‌توانید سابقه بیمه را وارد کرده و از مدت بیمه بیکاری خود مطلع شوید.

سوالات مهم از بیمه بیکاری و سایت prkar.mcls.gov.ir

نوشته های مشابه

36 دیدگاه

  1. سلام
    از سال ۸۸ بیمه بودم و از سال ۱۴۰۰ بیمه بیکاری گرفتم چند سال میتونم بگیرم؟ متاهلم و یک فرزند دارم ممنون میشم پاسخ دهید

    1. سلام
      یکی از مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری تعیین تکلیف خدمت سربازی است. یا باید کارت پایان خدمت باشه و یا کارگر در زمان معافیت تحصیلی و یا حین تحصیل باشد. به عبارتی مشمول غایب نباشد.

  2. سلام من الان یک ماه است که توی کاریابی برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده ام اداره کار موافقت کرده و فرستاده برای کارشناس بیمه ولی هنوز خبری نشده من باید چی کار کنم

  3. سلام ایا برای بیمه بیکاری لازمه حضوری هم مدارک ببریم چون من اینترنتی ثبت نام کردم موافقتم کردن بعد از دوماه نیم رفتم پیگیری کنم بازم ازم مدرک خواستن عکس و کپی شناسنامه و…

  4. سلام
    بنده از ابتدای ۱۴۰۱ بیکار شدم
    پس از مدتها، بالاخره ۲ ماه پیش اداره کار و تأمین اجتماعی هر دو موافقت کردند و در سامانه نوشته:
    (موافقت با دریافت مقرری)
    سوال:
    ۱- مرحله بعد چه خواهد شد؟ بالاخره کی پرداخت میشه ؟

    ۲- معوقه ۱۴۰۱ براساس ماهی ۴.۱۰۰ پرداخت میشه یا بر اساس حقوق امسال که ماهی ۵.۳۰۰ هست ؟

    تفاوت ۱۲ماه حقوق سال قبل و امسال، ۱۵ میلیون تومانه
    نحوه محاسبه چگونه است ؟

  5. سلام روز بخیر من چند بار در سایت دارم ثبت نام میکنم تو قسمت احراز هویت همش با اخطار مواجه میشم همش میگه سرور مشکل داره
    هیچ شماره پشتیبانی نداره

  6. سلام وقت بخیر من تو سایت تو قسمت احراز هویت به مشکل برخوردم و اونم اینکه همش میگه به سرور وصل نمیشه هیچ شماره پشتیبان نداره

  7. سلام
    من از ۲۰ مرداد برای بیمه بیکاری ثبت نام کردم و پیامک برقراری بیمه بیکاری هم برام اومد ولی الان نزدیک به ۴ ماه داره میگذره هنوز حقوقی برای من واریز نشده ،یک نفر هست جواب بده ؟؟؟

    1. سلام
      باید از شعبه تامین اجتماعی مربوطه پیگیری کنید تا اگر مشکلی وجود داشت رفع کنید. برخی مواقع شماره حساب اعلامی با سامانه تامین اجتماعی تطبیق نمی کند.

  8. سلام .
    در پروفایل سامانه با دریافت مقرری موافقت شده است .
    گام بعدی چیست؟ آیا باید حضوری به شعبه بیمه مراجعه کنم ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. سلام
      تایید دو مرحله هست. اول اداره کار بعد تامین اجتماعی.
      در صورتی که مشکلی در مدارک و اطلاعات وجود نداشته باشد نیازی به مراجعه حضوری نیست. اگر در پرداخت تاخیر زیادی ایجاد شد مراجعه حضوری کنید.
      مراجعه حضوری ضرری ندارد بلکه بهتر هم هست.

  9. با سلام من موقع احراز هویت در سامانه جامع روابط کار تاریخ تولدم رو اشتباه وارد کردم به چه صورتی میتوانم ان را اصلاح کنم.

  10. سلام وقت بخیر -آیا امکان انصراف از درخواست بیمه بیکاری هست ؟اگر هست چطوریه ؟

    1. با سلام
      بله، از طریق سامانه جامع روابط کار باید درخواست انصراف ثبت کرد.

  11. سلام اقا الان نزدیک 3ماهه از ثبت نام برای بیمه بیکاری من میگئره حدودا 23روز پیش درسامانه برای من پیامک نقص پرونده و ارجاع به اداره کار اومد به اداره کار مربوطه مراجعه کردم گفتن چیزی برای ما نیومده و مشکلی نداره همون روز دوباره پرونده ارجاع شده به بیمه و دوباره نقص خورد و دوباره اداره کار گفتند مشکلی پیش نیومده و برای ما چیزی نیومده و دوباره فرداش همین مشکل پیش اومده بوده ولی بازم اداره کار مربوطه گفتند هیچی برای ما ارسال نشده و نقص نخورده دوباره چند روز بعدش تو سامه زده بودند موافقت با پرداخت مقرری و هنوز هیچ حقوقی برای من واریز نشده و حتی بیمه هم قطع شده و خدمات درمانی ندارم تو قسمت راهنمایی سامانه خوندم که نوشته بود باید از حالت موافقت با پرداخت مقرری به حالت مقرری تغییر کنه تا به محل سکونت انتقال پیدا کنه پرونده و بعد واریزی داشته باشن ……. الان من چیکار باید بکنم یه راهنمایی بکنید بنده رو و اینکه من حدوده 8سال سابقه بیمه دارم چند ماه بهم تعلق میگیره

    1. سلام
      معمولا حدود یک الی دو ماه فرایند درخواست بیمه بیکاری زمان می برد. در صورت تاخیر بیشتر باید به تامین اجتماعی مراجعه کنید تا از لحاظ واریزی و شماره حساب و … بررسی شود.

  12. سلام خسته نباشید من ۲۴ بهمن مرخصی زایمانم تمام میشه و اخر اسفند قراردادم تمام میشه و کارفرما به من نامه نمیده من میتونم تنها با قرارداد درخواست بیمه بیکاری بدم؟

    1. سلام
      درخواست بیمه بیکاری را با اتمام قرارداد ثبت کنید. در خصوص نامه عدم نیاز، اگر کارفرما نداد اداره کار و تامین اجتماع بازرسی می کنن که بیکاری شما ارادی بوده یا غیر ارادی. یعنی خودتون نخواستین برید سر کار یا کارفرما قرارداد را تمدید نکرده.

      1. با سلام و احترام خدمت مدیر گرامی
        بنده در شرکتی شاغل بودم و براساس حقوق اداره کار و همچنین پورسانت حقوق دریافت میکردم، اداره کار شکایت کردم و تمام مدارک تحویل دادم
        جلسه حضوری برگزار و بعد چند هفته رای صادر شد
        شرکت در مقابل حکم، درخواست تجدبد نظر کرده و هنوز چهارماه میگذرد هیچ جوابی نیومده
        دو جلسه برگزار شده ولی هیچ ابلاغیه ای برای من نیومده و نه در سامانه وجود ندارد.
        میخاستم ببینم چه راه کاری وجود دارد تا حکم صادر شود و نتیجه نهایی مشخص شود
        بنده از شهرستان در استان تهران (اداره کار شمالشرق تهران،خیابان سمیه) شکایت کردم.
        و سوال بعدی اینکه من چطور میتونم ثابت کنم که حقوق من براساس پورسانت بوده ولی در قرار داد وجود ندارد ولی فیش واریزی جدای از حقوق ماهانه وجود دارد، چون حدود شصت میلیون از حق فروشم در جیب مبارک مدیریت مونده
        و در اخر اینکه ایا با واریز پنج ماه بیمه از شش ماه میتونم طرح شکایت کنم در بیمه بیکاری یا خیر؟
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🙏🙏اداره که هیچ راه ارتباطی نداره حتی تلفن اشغاله، امیدوارم که شما راهنمایی بفرمایید تا به حق و حقوق قانونیم برسم 🙏🙏🙏🥲🥲

        1. سلام
          جلسه تجدید نظر از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود و حضوری خواهد بود. اثبات پورسانت یا همان کارمزد می تواند از روی پرداختی ها و واریزی ها انجام شود.
          حق بیمه باید با مدت اشتغال برابر باشد و تا یک ماه از تاریخ اخراج مهلت ثبت درخواست بیمه بیکاری است. ثبت دادخواست در یک ماه حکم همان درخواست را دارد که پس از صدور رای و قطعی شدن آن ثبت اینترنتی بیمه بیکاری انجام می شود.

  13. ببخشید یک سوالی هم فراموش کرده بودم
    در قرارداد محل زندکی من مازندران بوده ولی بخاطر دانشجو بودن در استان کیلان فعالیت میکردم و فروش انجام میدادم
    ایا حق ماموریت تعلق میگیرد یا خیر؟
    چون برای چند روز به تهران امده بودم حق ماموریت واریز کردن
    ولی برای استان گیلان،چند باری درخواست کردم ولی مدیریت گفتند ما موقعه عیدی و.. جبران میکنیم و برگه ماموریت لزومی ندارد.
    واقعیتش ما از قوانین کار اطلاعاتی نداریم و در نهایت این اتفاق ها میفته
    کاش اداره کار همینجوری که برای طرح شکایت به جاهای مختلف ارجا میده،
    هرشرکت موضف کنه که وکیل و مشاوره از طرف اداره کار داشته باشند تا راهنمایی کامل در رابطه با قرار داد به کارگرها بدهند
    من واقعا یه ادم تحصیل کرده ام ولی از خیلی قانون ها خبر ندارم تا مشکلی پیش نیاد سراغش نمیرم بخاطر همین الان یه مدیر تو تهران نشسته و سر یه بچه شهرستانی محصل کلاه میزاره ولی قانون چیزی نمیگه وقتی ام میگخ که اون پول دریافتی هیچ ارزشی نداره
    حکم صادره شده ده میلیون باید بدن برای حقوق ماه اخر کارم و یسری چیزا اونم نصف همشون، کی حکم صادر شده وقتی دلار سی و پنج بود ولی الان قیمت دلار نمیدونم واقعا، امیدوارم دادگاه موقعه حکم به اززش روز صادر کنه
    امیدوارم اینجا یک نفر پاسخ بده بهم چون جایی نمیشناسم برم و حق و حقوقم بگیرم، چون شکایت من دیگه یکسال شد ولی….

    1. سلام
      ماموریت بستگی به محل کارگاه اصلی و ماهیت کار و حوزه کاری توافقی دارد. اگر محل کارگاه و کار اصلی کارگر از محلی که برای انجام کاری اعزام می شود 50 کیلومتر یا بیشتر فاصله داشته باشد ماموریت تلقی می شود.
      اگر در قرارداد کار محل فعالیت محلی ذکر شود که با کارگاه اصلی فاصله داشته باشد ماموریت تعلق نمی گیرد.
      تاخیر در رسیدگی ها هم به دلیل وجود حجم زیاد پرونده ها در ادارات کار هست.

  14. سلام وقت بخیر من 6 سال سابقه بیمه دارم و الان اخراج شدم…مقطع لیسانس درس میخونم و گواهی اشتغال به تحصیل دارم. آیا میتونم بیکاری درییافت کنم؟

  15. سلام..من 6 سال سابقه بیمه دارم..الان مشغول تحصیل هستم آیا بیمه بیکاری میتونم استفاده کنم؟ اشتغال به تحصیل دارم

    1. سلام
      برای درخواست بیمه بیکاری نباید بیش از یک ماه از تاریخ بیکاری سپری شده باشد. تحصیل مانع دریافت بیمه بیکاری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر