پیگیری واریز استعلاجی تامین اجتماعی

استعلاجی به معنای مرخصی پزشکی یا استراحتی است که به دلیل بیماری یا نیاز به درمان پزشکی به کارمندان و کارگران داده می‌شود. در ایران، سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت پرداخت حق بیمه و واریز استعلاجی به بیمه‌شدگان را بر عهده دارد. پیگیری واریز استعلاجی تامین اجتماعی یکی از فرآیندهای مهم برای بیمه‌شدگان است تا از دریافت به موقع حقوق خود اطمینان حاصل کنند.

نحوه ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

اولین قدم برای پیگیری واریز استعلاجی، ورود به سایت تامین اجتماعی (eservices.tamin.ir) و پنل کاربری خود است.

پس از ثبت‌نام، بیمه‌شدگان باید به سامانه خدمات غیر حضوری تأمین اجتماعی وارد شوند. این سامانه امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات مختلفی را فراهم می‌کند که یکی از آن‌ها پیگیری وضعیت واریز استعلاجی است.

از طریق منوی سایت باید وارد بخش بیمه‌شدگان شده و در قسمت حمایت‌های کوتاه مدت، گزینه درخواست غرامت دستمزد بیماری را انتخاب کرد.

در صفحه جدید باید فرم درخواست غرامت دستمزد بیماری را تکمیل کرده و در نهایت گزینه ثبت درخواست را انتخاب کرد.

پیگیری واریز استعلاجی تامین اجتماعی

در نهایت، جهت ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، بر روی گزینه ثبت درخواست زرد رنگ پایین صفحه، سمت راست، کلیک نمایید.

ثبت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

مدارک مورد نیاز برای ثبت مرخصی استعلاجی

افرادی که قصد دارند به ثبت مرخصی استعلاجی در سامانه تامین اجتماعی بپردازند، باید مدارک لازم را آماده نمایند. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی استراحت پزشکی بیمه‌ شده با مهر و امضاء پزشک معالج.
  • گواهی کارفرما مبنی بر این که در تاریخ اعلام بیماری، بیمه‌ شده مشغول به کار (یا در مرخصی استحقاقی) بوده، در مدت بیماری مشغول به کار نبوده و مزد و حقوق دریافت نکرده است.
  • تائیدیه مراجع پزشکی سازمان.

شرایط پرداخت دستمزد استعلاجی تامین اجتماعی

غرامت دستمزد ایام بیماری، در صورت برقراری شرایط زیر قابل پرداخت است

بیمه‌ شده از کار افتاده کلی نباشد.

کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه‌شده بیمار خود نباشد.

بیمه‌شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت ننموده باشد و برای وی مزد مطرح باشد.

استراحت پزشکی بیمه‌ شده به تائید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد.

در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشد.

در این موارد کمک هزینه بیماری پرداخت نمی شود

بیمه شده از کار افتاده کلی باشد.

در ایام بیماری حقوق یا مزد خود را از کارفرما دریافت کرده باشد.

برای استراحت‌هایی که به دلیل انجام جراحی‌های زیبایی تجویز می‌شود.

ویژگی‌های لازم برای تایید گواهی‌های استراحت پزشکی

در تمام گواهی‌ها باید نوع بیماری، مدت بستری در بیمارستان یا استراحت در منزل به تفکیک و با صراحت مشخص شده باشد.

گواهی‌های استراحت پزشکی که در هر نوبت، هفت روز یا کمتر باشد، (جمع آنها در طول سال از 15 روز بیشتر نشود) بر اساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است.

گواهی‌های استراحت پزشکی که در یک نوبت بیشتر از 7 روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.

چنانچه جمع گواهی‌های استراحت پزشکی در طول سال از 15 روز تا 60 روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد برسد.

استراحت‌های بیش از 60 روز در طول سال باید به تایید شورای پزشکی برسد.

زمان واریز غرامت دستمزد ایام بیماری کارگران

‌طبق ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و میزان آن به شرح زیر می‌باشد:
۱- غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار‌ نباشد پرداخت خواهد شد. ‌در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت‌ خواهد شد.
۲- پرداخت غرامت دستمزد تا زمانی که بیمه شده به تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار نبوده و به موجب مقررات این قانون از کار‌ افتاده شناخته نشده باشد ادامه خواهد یافت.
۳- غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که دارای همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد به میزان سه چهارم آخرین مزد یا حقوق روزانه او پرداخت‌ می‌گردد.
۴- غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه او می‌باشد‌ مگر اینکه بیمه شده به هزینه سازمان تأمین خدمات درمانی بستری شود که در این صورت غرامت دستمزد معادل یک دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه‌ وی خواهد بود.
۵- هرگاه سازمان تأمین خدمات درمانی بیمه شده‌ای را برای معالجه به شهرستان دیگری اعزام دارد و درمان او را به طور سرپایی انجام دهد علاوه‌ بر غرامت دستمزد متعلق معادل صد درصد غرامت دستمزد روزانه هم بابت هزینه هر روز اقامت او پرداخت خواهد شد.
در صورتی که به تشخیص پزشک معالج مادامی که بیمار احتیاج به همراه داشته باشد علاوه بر مخارج مسافرت معادل پنجاه درصد حقوق یا دستمزد‌ بیمه شده نیز به همراه بیمار از طرف سازمان پرداخت خواهد شد.

نحوه پیگیری واریز استعلاجی تامین اجتماعی

غرامت ایام مرخصی استعلاجی پس از طی روال اداری و قانونی به حساب بیمه شده واریز می شود. پیگیری واریز استعلاجی تامین اجتماعی نیز از طریق سامانه گفته شده انجام می‌شود. در صورتی که تاخیر غیر معمول و زیادی در واریز استعلاجی تامین اجتماعی اتفاق بیافتد و از طریق سامانه آنلاین قابل پیگیری نباشد بیمه شده می‌تواند پیگیری واریز استعلاجی خود را از شعبه تامین اجتماعی مربوطه انجام دهد.

11 دیدگاه

  1. سلام من همه جا زنگ زدم ولی متأسفانه فقط میگن واریز ميشه آخه بعد از مردن باخدا اوضاع و احوالم خیلی داغونه خواهش میکنم من روی آن حساب کردم

  2. سلام من همه جا زنگ زدم الان تاییده 4 ماه رد شده ولی فقط میگن واریز ميشه بعداز دنیا رفتن من خواهش میکنم

  3. باسلام خسته نباشی اینجانب الان به مدت ۴ماه هست استعلاجی هستم وتمام مراحل راپشت سرگذاشتم تو سیستم زده بود ۱۵برج بعد چک هم صادرشده ولی چیزی به حساب من نیومده

    1. سلام
      اگر مبلغ قطعی شده مراحل واریز مدت اندکی زمان می برد. در صورت طولانی شدن این مدت می توانید از شعبه مربوطه پیگیری کنید.

    1. سلام
      غرامت ایام بیماری و مرخصی استعلاجی معمولا پس از واریز حق بیمه ماهانه کارگاه واریز می شود. لیست بیمه هر ماه تا آخر ماه بعد واریز می شود پس واریز غرامت استعلاجی نیز با یک الی دو ماه تاخیر واریز می شود.

  4. با سلام و خسته نباشید برای من از سازمان تامین اجتماعی گفته بودن که امروز پانزدهم مبلغی از استعلاجیم رو قرار بود واریز کنن به حساب بانک رفاهم متأسفانه امروز واریز نشد میخاستم بدونم کی واریز میشه تا مشکلاتم رو حل کنم.

    1. سلام
      از تاریخ شروع استعلاجی با یک الی دو ماه تاخیر واریز می شود. باید لیست بیمه ماهانه کارگاه ارائه و تایید شود و سپس غرامت استعلاجی آن ماه واریز می شود. چون لیست بیمه کارگاه با یک ماه تاخیر واریز می شود بنابراین این تاخیر بوجود می آید.

      1. سلام من چند ماهی است که استعلاجی میگیرم ودو ماه دیر کردش هم رفته یعنی تا 20 فروردين پرداخت شده بااینکه تاییده آمده ولی متاسفانه هنوز واریز نشده واقعاً خیلی گرفتارم حتی دارو ندارم تو را خدا کاری کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *