جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی قانون کار و قانون تامین اجتماعی

شرایط حق اولاد و کمک عائله مندی برای کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی

در قانون تامین اجتماعی به کمک مالی بیمه شدگان و مستمری بگیران دارای فرزند توجه شده است.

حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران بیمه شده

در ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرایط دریافت کمک عائله مندی و یا حق اولاد  به این صورت بیان شده که :

الف: به چند فرزند حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

در ابتدا برابر با این قانون به حداکثر 2 فرزند تعلق می گیرد.

در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از ۲۹/۴/۱۳۹۲ محدودیت تعداد فرزندان حذف شده و به تمام فرزندان حق اولاد یا کمک عائله مندی تعلق می گیرد.

ب: تا چه سنی به فرزندان حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

به فرزندان تا 18 سال تمام حق اولاد تعلق می گیرد.

برای فرزندان بالای 18 سال چنانچه صرفا به تحصیل اشتغال داشته باشند و یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ماده 91 قانون قادر به کار نباشند حق اولاد تعلق می گیرد.

ج: مبلغ حق اولاد و کمک عائله مندی در هر ماه چقدر است؟

حق اولاد برای هر فرزند معادل سه روز حداقل مزد هر سال است.

د: شرط سابقه بیمه برای پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی چقدر است؟

بیمه شده باید حداقل سابقه 720 روز بیمه را داشته باشد.

ه: پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده چه کسی است؟

در ماده 87 قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده کارفرما است.

و: در صورت عدم پرداخت حق اولاد از جانب کارفرما کارگر چه کار باید بکند؟

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی هر گونه اختلاف در این زمینه درمراجع حل اختلاف اداره کار قابل  پیگیری است.

توجه: بنابراین ماده 86 و 87 قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان اجباری شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار شمولیت دارد.

حق اولاد و کمک عائله مندی مستمری بگیران

در متن اصلی قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی برای مستمری بگیران وجود ندارد.

در تاریخ 1371/1/1 هیات وزیران با پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی در تامین قسمتی از مزایای جنبی  مستمری بگیران  پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی را تصویب کرد.

برابر با این مصوبه شرایط و نحوه پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی به بازنشستگان و مستمری بگیران به شرح زیر است :

مشمولان دریافت کمک هزینه عائله مندی عبارتند از:

       1-بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی مرد به شرط  داشتن عیال دائم ودر قید حیات .

(پرداخت کمک هزینه عا ئله مندی به مستمری بگیران مرد بازنشسته و ازکارافتاده کلی  که همسر آنان شاغل باشد بلامانع است )

       2- بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی زن که دارای شرایط زیر باشند :

           الف- شوهر نداشته باشند.

           ب- دارای فرزند یا فرزندان پسری با شند که سن آنان از18سال تجاوز نکرده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته ویا به علت بیماری و نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های    پزشکی موضوع ماده 91 قانون قادر به کار نباشند. در مورد فرزندان دختر در صورتی که دارای شوهر نبوده و اشتغال بکار نداشته باشد .

           ج – به تنهایی متکفل مخارج فرزندان مذکور باشند و تاکید می گردد که صرفاً نداشتن شوهر موجب پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زنان بازنشسته و ازکارافتاده کلی  نخواهد بود، بلکه می باید مستند به مدارک اثبات گردد که مستمری بگیر زن خود به تنهایی عهده  دار تأمین مخارج فرزندان می باشد .

علاوه بر شرایط مذکور چنانچه مستمری بگیر زن بازنشسته و ازکارافتاده کلی دارای شوهری باشد که اولاٌ تحت تکفل زن بوده و ثانیاٌ به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون ازکارافتاده کلی باشد پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زن مذکور از تاریخ  1/1/75 به بعد بلامانع خواهد بود . (موضوع بخشنامه 18 مستمریها)

ب – کمک هزینه اولاد

کمک هزینه اولاد نیزهمانند کمک هزینه عائله مندی به منظور جبران قسمتی از هزینه‌های موضوع ماده 96 قانون تصویب و از تاریخ 1/1/71 به تمامی مستمری بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی که دارای فرزند واجد شرایط هستند پرداخت میگردد . این کمک هزینه حداکثر تا سه فرزند قابل پرداخت بوده و مشمول کسر دو درصد موضوع ماده 89 قانون نمی باشد مبلغ مذکور در مورد فرزندان چهارم و بعد که از تاریخ 26/2/83 متولد شده یا می شوند پرداخت نمی گردد .

بر اساس بخشنامه شماره 27 و 1/27 مستمریها مبلغی به عنوان افزایش کمک هزینه اولاد از تاریخ 1/10/77 برای بازنشستگان و از کار افتادگان کلی در نظر گرفته شده است .

تفاوت کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد بیمه شدگان (کارگران) و بازنشستگان (مستمری بگیران) شرایط و مبلغ پرداختی و سن و فرزندان وشرایط آنها برای پرداخت حق اولاد و عائله مندی متفاوت است که در شرح فوق اشاره شده و بایستی مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال و نمونه محاسبه حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران 97 اینجا کلیک کنید. قسمتی از متن از سایت سازمان تامین اجتماعی برگرفته شده است.

نوشته های مشابه

415 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب
    اینجانب از بازنشستگان تامین اجتمایی هستم که
    با ده سال سابقه باز نشست شده ام.
    ولی تا کنون هیچ مبلغی از بابت عایله مندی و اولاد و خواربارومسکن دریافت نکرده ام.
    مستحضریدکلیه حقوق قانونی تامین اجتمایی
    در ده سال پرداخت شده است.
    آیا یک سوم مبالغ فوق الذکر را نباید دریافت کنم؟
    این در صورتیست که کمترین مستمری ماهانه را
    دریافت میکنم.

    1. سلام
      مستمری بازنشستگی با میانگین کل مبلغ پرداختی دو سال آخر محاسبه می شود و مبالغی که اعلام کردید در داخل این میانگین محاسبه شده اند. مزایای مذکور که به بازنشستگان تعلق می گیرد به نسبت سنوات به شما پرداخت می شود.

  2. سلام کسی که بعد از بیمه بیکاری بازنشست میشه ایا حق اولاد ومزایای دیگه طبق سالی که بازنشست شده براش حساب میکنن با طبق دورانی که مشغول بکار بوده..پثال سال۹۷حق اولاد۱۰۰بوده الان۵۰۰..ایا طبق روز برر اش حساب.میکنن ممنون

  3. من سابقه بیمم کمتر از 720روزه
    آیا بعد از 720روز حق اولاد ماهای قبل پرداخت میشه یا نه؟؟؟

  4. سلام خسته نباشید
    در جایی آزمایشی مشغول به کار شدم بازرس بیمه اومد و الان قرار برام ۵ روز بیمه رد بشه من تحت بیمه پدرم هستم میخواستم بدونم برای این ۵ روزی که بیمه کارفرما هستم وبیمه پدرم قطع میکنم کل حق اولادی که به پدرم تعلق می گرفته کسر میشه یا به نسبت روزها ؟؟

  5. سلام
    اگر مردی قبلا شاغل بوده و از کار افتاده شده باشد و در حال حاضر حقوق بازنشستگی میگیرد ایا همسرش که کارمند است میتواندحق عائله مندی و حق اولاد بگیرد یا خیر؟

  6. سلام آیا اگر در بیستم ماه مثلا بیستم فروردین ۷۲۰ روز بیمه کامل شود ده روز باقی مانده ماه حق اولاد تعلق میگیرد یا از اول اردیبهشت حساب میشود

  7. سلام. آیا موضوع نداشتن 720روز سابقه در سال جدید عملی میشه یعنی حق اولاد به چنین شخصی که بیمه نداشته تعلق میگیرد؟ ممنونتونم ..

  8. سلام روز بخیر
    من سابقه بیمه دارم در شرکت‌های قبلی دارم ولی تازه در شرکت دیگری مشغول به کار شده‌ام آیا حق اولاد باید پرداخت شود یا قانونی مبنی بر همکاری صرفا با همان شرکت مد نظر است؟

    1. سلام وقت بخیر
      شرط پرداخت حق اولاد داشتن 720 روز سابقه بیمه پردازی است و مجموع بیمه در تمام کارگاه ها ملاک پرداخت است

  9. باسلام
    من از همسرم متارکه کرده ام ولی یک پسر دارم که تحت سرپرستی منه آیا حق ۱۰ درصد تعلق می‌گیرد؟

    1. سلام
      حق اولاد هم به پدر و هم مادر فارغ از اینکه متارکه کرده باشند یا نه و فرزند تحت سرپرستی و ولایت چه کسی باشد به صورت کامل تعلق می گیرد.

  10. سلام مادرم سال 98 بازنشسته شدند و ما از اول تحت تکفل مادر بودیم بیمه تامین اجتماعی مادرم 4 فرزند داره 2 دختر و 2 پسر که همه بالای18 سال و مجرد هستیم ولی به مادرم حق اولاد ندادند از اول بازنشستگی به 2 دختر مجرد که شغل هم ندارند حق اولاد تعلق میگیره ؟ممنون میشم راهنمایی کنید چه کار کنیم برای برقراری حق اولاد دختران.

  11. سلام…من دختری مجرد هستم که تحت پوشش بیمه پدرم هستم.. حالاشغلی برای من فراهم شده با بیمه که البته دائمی نیست.. میخواستم بدونم اگر بعد از مدتی اون شغل رو از دست دادم بازم میتونم برگردم تحت پوشش بیمه پدرم بشم؟؟
    خیلی ممنون

    1. سلام
      اگر پدر مشمول قانون کار و حقوق بگیر باشد دختر در سن بالای 18 سال و در صورت بیکار بودن و اشتغال به تحصیل می تواند حق اولاد بگیرد.

    2. سلام
      دختر خانه داری که پدرش مستمری بگیر هست
      وپدر حق اولاد دریافت می کند
      اگر دختر از زنان خانه دار بیمه شود حق اولاد پدر حذف می شودیاخیر

  12. سلام
    من سال ۹۸ طلاق گرفتم اما مدارک رو به اداره ام تحویل ندادم که سرپرست خانواده هستم و حق اولاد و عائله مندی بگیرم. می خواستم ببینم از تاریخی که مدارک تحویل بدم این موارد شامل حال من میشه یا از تاریخی که طلاق گرفتم؟

    1. سلام
      کمک هزینه عائله مندی یا همان حق اولاد مشمولین قانون کار به موضوع طلاق ارتباطی ندارد. هم پدر و هم مادر فارغ از اینکه سرپرست خانواده هستند یا خیر، فرزند تحت تکفل چه کسی هست و هر شرایط دیگر مشمول دریافت حق اولاد هستند.

    2. با سلام
      بازنشسته تامین اجتماعی هستم با دو فرزند (پسر15ساله ودختر22ساله دانشجو)حق اولاد ۱۰۵تومان در فیشم منظور میشودکه بنظرم فقط برای یک فرزند است در قسمت تخت تکفل هم نام هر دو فرزند ثبت شده لطفاً در این زمینه راهنمایی کنید
      باتشکر

      1. با سلام
        استناد قانونی حق اولاد یا همان کمک هزینه عائله مندی کارگران ماده 86 قانون تامین اجتماعی است.

  13. سلام وقت بخیر . من و همسرم در یک موسسه مشغول به کار هستیم و یک فرزند دختر مجرد داریم . 17 سال است که مشغول به کار میباشم ولی حق اولاد بمن پرداخت نکرده اند . آیا میتوانم درخواست پرداخت سالهای گذشته و اعمال سالهای پیش رو را داشته باشم ؟ و از چه سالی چنین قانونی به اجرا در آمده ؟ شامل 17 سال اشتغال من میشود یا خیر ؟

  14. سلام وقت بخیر ، من و همسرم در یک موسسه مشغول به کار و دارای یک فرزند دختر هستیم . 17 سال سابقه کاری در این موسسه را دارم و تا به امروز حق اولاد به من پرداخت نکرده اند. و فرزندمان نیز مشغول به کار نمیباشد آیا میتوانم درخواست پرداخت حق اولاد سالهای گذشته را بنمایم ؟ و آیا حق اولاد سالهای گذشته را باید طبق سال 1401 پرداخت کنند؟

  15. باسلام و درود
    برای افرادی که سابقه 720 روز آن‌ها از نوع مشاغل آزاد خانه داری یا قالیبافی است چنانچه در جایی استخدام شوند آیا حق اولاد تعلق می‌گیرد یا خیر؟

    1. سلام
      بله به هر دو باید حق اولاد جداگانه پرداخت شود.
      شرط پرداخت حق اولاد داشتن 720 روز سابقه بیمه پردازی است.

    2. سلام من دخترمجردمادرام بازنشسته تامین اجتماعی پدرندارم ایانبایدتامین اجتماعی به مادرام حق اولاددهد؟کارمندتامین اجتماعی لج کرده درستش نمی کندچکارکنم

  16. سلام
    خانمی که پس از فوت پدرش مستمری پدرش را میگیرد میتواند بابت فرزند دختر مجرد خود حق اولاد دریافت کند یا خیر

  17. سلام
    دختر بنده دختر ۱۹ سال دارد و مشغول به تحصیل میباشد و از طرفی در یک کارگاهی مشغول به کار است که از همان کارگاه بیمه می باشد خواستم بپرسم که آیا حق اولاد شامل میشود یا نه؟

  18. سلام اگر دختر ۱۹ ساله ازدواج کند ولی قبل از ازدواج محصل باشد و پدر حق اولاد بگیر باشد ایا حق اولاد پدر قطع میشود ؟ کدام قانون یا رای ابن داخلش عنوان شده که پرسنل ارائه شود

    1. سلام
      ازدواج در حق اولاد تاثیر ندارد.
      در صورتی که فرزند بالای 18 سال به تحصیل اشتغال داشته باشد می تواند حق اولاد بگیرد.
      در ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرط ازدواج تعریف نشده است بنابراین نباید در حق اولاد تاثیر داشته باشد.

  19. اگر ۶۹۵ روز سابقه بیمه داشته باشه ،دوتا اولاد داشته باشه،چجوری محاسبه میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر