جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی قانون کار و قانون تامین اجتماعی

شرایط حق اولاد و کمک عائله مندی برای کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی

در قانون تامین اجتماعی به کمک مالی بیمه شدگان و مستمری بگیران دارای فرزند توجه شده است.

حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران بیمه شده

در ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرایط دریافت کمک عائله مندی و یا حق اولاد  به این صورت بیان شده که :

الف: به چند فرزند حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

در ابتدا برابر با این قانون به حداکثر 2 فرزند تعلق می گیرد.

در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از ۲۹/۴/۱۳۹۲ محدودیت تعداد فرزندان حذف شده و به تمام فرزندان حق اولاد یا کمک عائله مندی تعلق می گیرد.

ب: تا چه سنی به فرزندان حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

به فرزندان تا 18 سال تمام حق اولاد تعلق می گیرد.

برای فرزندان بالای 18 سال چنانچه صرفا به تحصیل اشتغال داشته باشند و یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ماده 91 قانون قادر به کار نباشند حق اولاد تعلق می گیرد.

ج: مبلغ حق اولاد و کمک عائله مندی در هر ماه چقدر است؟

حق اولاد برای هر فرزند معادل سه روز حداقل مزد هر سال است.

د: شرط سابقه بیمه برای پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی چقدر است؟

بیمه شده باید حداقل سابقه 720 روز بیمه را داشته باشد.

ه: پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده چه کسی است؟

در ماده 87 قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده کارفرما است.

و: در صورت عدم پرداخت حق اولاد از جانب کارفرما کارگر چه کار باید بکند؟

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی هر گونه اختلاف در این زمینه درمراجع حل اختلاف اداره کار قابل  پیگیری است.

توجه: بنابراین ماده 86 و 87 قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان اجباری شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار شمولیت دارد.

حق اولاد و کمک عائله مندی مستمری بگیران

در متن اصلی قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی برای مستمری بگیران وجود ندارد.

در تاریخ 1371/1/1 هیات وزیران با پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی در تامین قسمتی از مزایای جنبی  مستمری بگیران  پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی را تصویب کرد.

برابر با این مصوبه شرایط و نحوه پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی به بازنشستگان و مستمری بگیران به شرح زیر است :

مشمولان دریافت کمک هزینه عائله مندی عبارتند از:

       1-بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی مرد به شرط  داشتن عیال دائم ودر قید حیات .

(پرداخت کمک هزینه عا ئله مندی به مستمری بگیران مرد بازنشسته و ازکارافتاده کلی  که همسر آنان شاغل باشد بلامانع است )

       2- بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی زن که دارای شرایط زیر باشند :

           الف- شوهر نداشته باشند.

           ب- دارای فرزند یا فرزندان پسری با شند که سن آنان از18سال تجاوز نکرده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته ویا به علت بیماری و نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های    پزشکی موضوع ماده 91 قانون قادر به کار نباشند. در مورد فرزندان دختر در صورتی که دارای شوهر نبوده و اشتغال بکار نداشته باشد .

           ج – به تنهایی متکفل مخارج فرزندان مذکور باشند و تاکید می گردد که صرفاً نداشتن شوهر موجب پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زنان بازنشسته و ازکارافتاده کلی  نخواهد بود، بلکه می باید مستند به مدارک اثبات گردد که مستمری بگیر زن خود به تنهایی عهده  دار تأمین مخارج فرزندان می باشد .

علاوه بر شرایط مذکور چنانچه مستمری بگیر زن بازنشسته و ازکارافتاده کلی دارای شوهری باشد که اولاٌ تحت تکفل زن بوده و ثانیاٌ به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون ازکارافتاده کلی باشد پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زن مذکور از تاریخ  1/1/75 به بعد بلامانع خواهد بود . (موضوع بخشنامه 18 مستمریها)

ب – کمک هزینه اولاد

کمک هزینه اولاد نیزهمانند کمک هزینه عائله مندی به منظور جبران قسمتی از هزینه‌های موضوع ماده 96 قانون تصویب و از تاریخ 1/1/71 به تمامی مستمری بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی که دارای فرزند واجد شرایط هستند پرداخت میگردد . این کمک هزینه حداکثر تا سه فرزند قابل پرداخت بوده و مشمول کسر دو درصد موضوع ماده 89 قانون نمی باشد مبلغ مذکور در مورد فرزندان چهارم و بعد که از تاریخ 26/2/83 متولد شده یا می شوند پرداخت نمی گردد .

بر اساس بخشنامه شماره 27 و 1/27 مستمریها مبلغی به عنوان افزایش کمک هزینه اولاد از تاریخ 1/10/77 برای بازنشستگان و از کار افتادگان کلی در نظر گرفته شده است .

تفاوت کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد بیمه شدگان (کارگران) و بازنشستگان (مستمری بگیران) شرایط و مبلغ پرداختی و سن و فرزندان وشرایط آنها برای پرداخت حق اولاد و عائله مندی متفاوت است که در شرح فوق اشاره شده و بایستی مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال و نمونه محاسبه حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران 97 اینجا کلیک کنید. قسمتی از متن از سایت سازمان تامین اجتماعی برگرفته شده است.

نوشته های مشابه

415 دیدگاه

  1. سلام
    من خانمم طلاق گرفته است و سه فرزند دارم دو پسر و یک دختر ایا حق عایله منذی باید از حکم کارگزینی من کسر گردد و حضانت بچه ها با ایشان هست ایا باید حق اولاد از من کسر گردد با تشکر

    1. سلام
      پرداخت حق اولاد به حضانت و ولایت و طلاق و … ارتباطی ندارد و در هر صورت هم پدر و هم مادر باید حق اولاد فرزندان مشمول را دریافت کنند.

  2. سلام و وقت بخیر
    اگه شخصی از 30 روز در ماه مثلا 20 روز فقط کارکرد داشته باشد آیا حق اولاد هم به نسبت همان 20 روز محاسبه می‌شود؟
    از طرفی اگر این 10 روز که نیامده استعلاجی داشته باشد چطور؟ در اینصورت چطور محاسبه می‌شود؟

    1. سلام
      عدم حضور اگر مرخصی استعلاجی باشد حق اولاد باید به طور کامل پرداخت شود.
      عدم حضور اگر غیبت و یا کسر کار باشد حق اولاد به نسبت محاسبه و پرداخت می شود.

  3. من همسرم سال۹۴فوت کرده.حقوق همسرم را میگیرم.تامین اجتماعی هستم.از سال۱۴۰۰عائله مندی به من دادن قبل از اون یعنی درسالهای ۹۹؛۹۸؛۹۷ ؛۹۶؛۹۵عائله مندی در فیش حقوقی نوشته نشده ایا به من در این سالها تعلق میگرفته یا نه اگر تعلق میگرفته راهنماییم گنید به کجابایدمراجعه کنم ؟

  4. من تنها یک دختر دارم ازدواج کرده ولی حق اولادش قطع نشده است خود وشوهرش هم بیکار هستند و24 سالشه بنده هم 20 سال سابقه کار دارم لطفاً راهنمایی فرمایید آیا بنده جریمه خواهم شد. متشکرم

    1. سلام
      اگر به سهو و اشتباه و عدم اطلاع کارفرما این مبلغ پرداخت شده باشد کارفرما می تواند از روزی که حق اولاد باید قطع می شد و پرداخت کرده را بازپس بگیرد مگر اینکه عرف کارگاه حالت دیگری باشد.

    2. سلام اگه دختری که ازدواج کرده ادامه تحصیل داده که نباید حق اولاد قطع شود

  5. سلام
    ماده یا تبصره قانون استفاده همزمان پدر و مادر شاغل از حق اولاد رو میخواستم بدونم؟

    1. سلام
      قانون گفته که حق اولاد به هر کسی که فرزند با شرایط مشخص را دارد باید پرداخت شود. جایی هم استثنا قائل نشده که برای یک فرزند یا پدر و یا فقط مادر می توانند حق اولاد بگیرند.

  6. با سلام من یک خانم مجرد هستم که پدر و مادرم تحت تکفل من هستند آیا عائله‌مندی به من تعلق نمیگیره؟

    1. سلام
      برای کارگران مشمول قانون کار طبق ماده 86 قانون تامین اجتماعی، کمک هزینه عائله مندی یا همان حق اولاد صرفا به فرزند تعلق می گیرد نه افراد تحت تکفل.

  7. با سلام وخسته نباشید
    پسر معلول۱۴ساله دارم کارمند رسمی دولت هستم با دوسال سابقه بیمه همسرم حق اولاد نمیگیره آیا به من حق اولاد تعلق میگیره یا خیر ممنونم ??

    1. سلام
      چون حوزه کاری کارتابان قانون کار است. از لحاظ قانون کار چنانچه شوهر حق اولاد بگیرد مانع پرداخت حق اولاد به همسر نمی شود

  8. با عرض سلام. می خواستم بدونم قانون جدید سه برابری حق اولاد در سال ۱۴۰۱ برای متولدین جدید به کارگران و مشمولان قانون کار در ادارات دولتی هم تعلق می گیرد.

    1. سلام
      کمک هزینه عائله مندی برای هر فرزند معادل 3 روز حداقل مزد هر سال تعیین شده و قانون جدید نیست. قانون جدید افزایش حق اولاد کارکنان دولتی قابل تسری به کارگران قانون کار نیست.

  9. سلام
    من دارای دو فرزند کوچیکم تازه مشغول کار شدم و تا بحال بیمه نداشتم، آیا راهی وجود دارد که بدون داشتن سابقه بیمه، حق اولاد بگیریم؟

    1. سلام
      اگر پدر و پسر یکجا کارکنند و پسر حقوق اداره کاری نگیر و همچنین مشغول تحصیل هم باشد صاحب کار میتواند به خاطر اینکه به پسر حقوق میدهد حق اولاد پدر را ندهد

      1. سلام
        تخلف کارفرما در عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی خللی در شاغل بودن پسر نیست. لذا اشتغال فرزند توام با تحصیل باعث قطع حق اولاد می شود.

  10. سلام و وقت بخیر خدمت شما
    من مستمری بگیر تامین اجتماعی هستم و دوقلو پسر دارم که برام حق اولاد واریز نمیشه حرف کارگزینی اداره اینه: میگن چون حضانت و قیومیت بچه ها با من نیست و با پدربزرگشونه واریز نمیشه.
    در صورتی که بچه ها پیش خودم هستن.
    دادگاه هم میگه تا پدربزرگ بچه ها هست قیومیت به من نمیدن وکالت از پدرشوهرم هم کارگزینی قبول نکرد.میشه یه راهنمایی کنین.

    1. به شورای حل اختلاف برو و بگو که بچه ها پیش شما هستن و بگو که می خوام یارانه شون رو جدا کنم واز شما نامه ای در این زمینه می خوام. کسی رو می فرستن که از همسایه ها تحقیق کنه بعد نامه رو به اداره ببر تحویل بده .نگو که برای حق اولاد می خوام.من خودم اینکار رو کردم وکسی تو اداره م اینطور منو راهنمایی کرده بود .البته من یه استشهایه هم جور کردم که چند نفر امضا کرده بودن (با نوشتن مشخصات و کد ملی)
      وتایید اینکه بچه پیش منه و امام جماعت مسجد هم امضا و مهر زده بود .و نماینده ای که از شورای حل اختلاف اومد استشهادیه رو که دید از همسایه ها دیگه چیزی نپرسید و نامه رو برام نوشت.
      توجه : کارتابان این دیدگاه را تایید یا رد نمی کند و صرفا نظر کاربر عینا درج شده است.

  11. سلام خسته نباشید
    من پسر بالای ۱۸ سال سن دارم مجرد و از کارافتادگی دارم میخواستم برای ازدواج اقدام کنم میتوانم تحت تکفل درخواست بدم و حق اولاد در صورت ازدواج بگیرم ممنون

    1. سلام خسته نباشید چرا حقوق سرایدارن مدرسه پیگیری نمی کنید چرا حق عامندی ب ما اضافه نشده؟؟

      1. سلام
        برای مشمولان قانون کار بدون توجه به عنوان شغل پرداخت کمک هزینه عائله مندی الزامی است و در صورت عدم پرداخت از جانب کارفرما می توانید از اداره کار محل خود پیگیری نمایید.

  12. با سلام
    مستمری بگیرتامین اجتماعی هستم و دارای دو فرزند (پسر 19ساله دانشجو و دختر 12ساله محصل) در فیش مهر1401حق اولاد نصف شده و به نظر حق اولاد یکی از فرزندان حذف شده
    چه باید بکنم؟
    ممنون

    1. سلام
      مدارک تحصیلی فرزند را به شعبه مربوطه ارائه کنید. در صورتی که فرزند بالای 18 سال تمام صرفا به تحصیل اشتغال داشته باشد می تواند حق اولاد بگیرد.

    2. سلام
      من از همسرم جدا شدم دخترم با خودم زندگی می‌کنه و همسر سابقم جایی سر کاره حق اولاد هم میگیره ولی به دختر من نمیده آیا بخوام از طریق قانون اقدام کنم میتونم حق اولاد دخترمو واسه دخترم بردارم یا نه؟

  13. سعید
    ۲۸/۰۶/۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ق٫ظ
    سلام. بازنشسته سازمان هستم، فرزند دختری دارم که ازدواج نکرده و دانشجوست، اما در فیش حقوقی بندی برای حق اولاد ندارم!
    آیا حق اولاد به من تعلق می‌گیرد؟
    اگر بله، باید چه اقدامی انجام دهم؟
    ممنون

  14. سلام و خسته نباشید
    زن و شوهر هر دو در یک شرکت کار میکنیم و دو فرزند داریم آیا حق اولاد به هر دو ما تعلق می گیرد؟

  15. سلام. بازنشسته سازمان هستم، فرزند دختری دارم که ازدواج نکرده و دانشجوست، اما در فیش حقوقی بندی برای حق اولاد ندارم!
    آیا حق اولاد به من تعلق می‌گیرد؟
    اگر بله، باید چه اقدامی انجام دهم؟
    ممنون

  16. سلام همسر من ۴ ماه بازنشسته شده و فرزند دوم ما اذر ماه متولد میشه ایا افزایش حقوق خواهیم داشت

  17. سلام علیک
    من یه کارگر ساده شهرداری هستم. یه ماهی هست شروع به کار کردم ولی سابقه بیمه 17سال دارم. آیا حق اولاد بهم تعلق می گیرد؟ جواب شهرداری میگن حق اولاد بهت تعلق نمی گیرد چون یه ماه اومدی با اینکه سابقه بیمه 17سال است.

  18. سلام
    من مستمری بگیر شوهرم هستم، فرزند پسرم 15 ساله هست، تصمیم دارد در یک شرکت خصوصی کار کند و بیمه اش رد شود،کارش 2 ماه بیشتر نیست، میخواستم بپرسم اگه بیمه اش از طرف شرکت رد شد، برای مستمری ام مشکلی پیش نمیاد؟

  19. باسلام
    آیا پرداخت بیمه(بیمه مشاغل آزاد و یا بیمه دانشجویی) برای فرزند دانشجو منجر به قطع حق اولاد میگردد لطفا راهنمایی بفرمائید باسپاس

    1. سلام
      صرف دانشجو بودن مانع پرداخت حق اولاد کارگری نیست. سایر شرایط هم باید در نظر گرفته شود.

      1. سلام
        اگر منظور حق اولادی هست که به مادر مستمری بگیر پرداخت می شود بله در این صورت قطع می شود.

  20. سلام
    من از کار افتاده ی مستمری بگیرهستم با ۱۲سال سابقه بیمه رانندگان که‌ دارای ۴فرزند دختر هستم‌ که‌ دختر بزرگم ۱۸ سال دارد و همه آنها تحت تکفل خودم هستند میخواستم بدانم که چرا پارسال به ۳تا از فرزندانم حق اولاد می‌دادند اما درماه آذر پارسال ۷۰۰هزار از حقوقم راکم کردند و وقتی به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کردم به من جواب داد که شما حق اولاد ۳تا فرزند گرفته اید درصورتی که باید حق اولاد ۲فرزند بگیریدحال میخواستم بدونم که چرا نباید حق اولاد ۴فرزندانم رابگیرم، الان هم حق اولاد ۲فرزند به من می‌دهند. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر