بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولان قانون کار

قانون و شرایط بازنشستگی در ۴۲ سالگی زنان و مردان

بازنشستگی عادی در قانون تامین اجتماعی در پنجاه سال سن و سی سال سابقه اتفاق می‌افتد. علاوه بر شرایط عادی یک سری شرایط استثنایی نیز برای بازنشستگی وجود دارد که از جمله آن بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولان قانون کار است. بازنشستگی در ۴۲ سالگی زنان و مردان شرایط مختلفی دارد که در ادامه به شرایط و نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سالگی زنان

قانون بازنشستگی زنان در ۴۲ سالگی را در دو حالت پیش‌بینی کرده است که در هر دو حالت بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن فقط مشمولان قانون کار می‌توانند بازنشسته شوند.

بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن در مشاغل عادی

همانطور که از عنوان مشخص است این شرایط بازنشستگی زنان در ۴۲ سالگی فقط برای شاغلین پیش‌بینی شده است و شاغل باید مشمول قانون کار نیز باشد.
متن قانون بازنشستگی عادی زنان در ۴۲ سالگی با ۲۰ سال سن به صورت زیر است:

تبصره ۴ [الحاقی ۱۳۷۶/۰۷/۰۱] به ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی- زنان کارگر با داشتن (۲۰) سال سابقه کار و (۴۲) سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با (۲۰) روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی

در این قانون سه شرط برای بازنشستگی زنان در ۴۲ سالگی تعیین شده است:
۱- زنان کارگر (زنانی که شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار هستند).
۲- داشتن ۲۰ سال سابقه کار (بیمه).
۳- داشتن ۴۲ سال سن.

حقوق بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سالگی زنان با این شرایط به نسبت سابقه بیمه و کار آنان محاسبه می‌شود. منظور از به نسبت سابقه این است که میانگین دستمزد دو سال آخر در سوابق بیمه‌ای آنان ضرب می‌شود.

اگر کارگر زن در سن ۴۲ سالگی سابقه بیمه بیشتر از ۲۰ سال داشته باشد سوابق اضافه نیز در مستمری آنان اعمال می‌شود.

تاثیر قانون جدید در بازنشستگی ۴۲ سالگی زنان کارگر با ۲۰ سال سابقه

طبق قانون جدید بازنشستگی، سابقه بیمه شده در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ بررسی شده و میزان سابقه بیمه مازاد بر ۲۰ سال محاسبه و اعمال خواهد شد. بنابراین طبق قانون جدید زنان در سن ۴۲ سالگی با سابقه بیشتر از ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند و مازاد بر ۲۰ سال نیز از روی سوابق بیمه توسط شعبه تامین اجتماعی مربوطه محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال فرض کنیم زن کارگری در تاریخ گفته شده دارای هجده سال سابقه بیمه و چهل سال سن بوده است. این فرد تا زمان بازنشستگی طبق قانون قدیم دو سال فاصله داشت. طبق جدول قانون جدید بازنشستگی به ازای هر سال مانده تا بازنشستگی مدت ۴ ماه به سوابق مورد نیاز بازنشستگی اضافه می‌شود. بنابراین این فرد در ۴۲ سالگی با ۲۰ سال و ۸ ماه سابقه بیمه می‌تواند بازنشسته شود.

زنانی که سوابق بیمه‌ای آنان تامین اجتماعی غیر کارگری بوده نیز می‌توانند با این ترفند از بازنشستگی با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه استفاده کنند. این افراد کافی است مدت کوتاهی مثلا دو ماه در کارگاهی مشمول قانون کار شاغل شوند (در این مدت باید بازرس بیمه به کارگاه مراجعه و سابقه را تایید کند) و در حال اشتغال در این کارگاه می‌توانند درخواست بازنشستگی ۴۲ سالگی زنان را بدهند.

بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن در مشاغل سخت و زیان آور

طبق قانون و مقررات مربوط به بازنشستگی سخت و زیان آور زنان می‌توانند با ۲۰ سال سابقه و بدون شرط سن حتی رعایت ۴۲ سالگی بازنشسته شوند. زنان کارگری که این شرایط را داشته باشند مشمول افزایش سابقه طبق قانون جدید بازنشستگی نمی‌شوند.

مستمری بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سالگی (کمتر یا بیشتر از آن) در مشاغل سخت و زیان آور با ده سال سوابق ارفاقی محاسبه شده و مستمری کامل پرداخت می‌شود.

در این حالت مستمری بازنشستگی از حاص لضرب میانگین مزد دو سال آخر در ۳۰ سال محاسبه می‌شود. اگر سوابق کاری بیشتر از ۲۰ سال باشد این سوابق با ضریب یک و نیم محاسبه شده و اگر کل سابقه از ۳۰ بیشتر شود به همان میزان نیز در مستمری بازنشستگی تاثیر خواهد گذاشت.

آموزش آنلاین محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی را برای محاسبه میانگین دستمزد دو سال آخر ببینید.

بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سالگی مردان

مردان فقط در یک حالت می‌توانند با ۲۰ سال سابقه در ۴۲ سالگی (کمتر یا بیشتر از آن) بازنشسته شوند و مستمری کامل بازنشستگی دریافت کنند. این حالت فقط برای اشتغال ۲۰ سال سابقه متوالی در مشاغل سخت و زیان آور است. قانون بازنشستگی ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال (کمتر یا بیشتر) برای زنان و مردان یکسان است و نحوه محاسبه مستمری آنان نیز مشابه است که در قسمت قبلی توضیح داده شد.

تاثیر قانون جدید بازنشستگی بر بازنشستگی ۴۲ سال با ۲۰ سال سابقه

قانون جدید برای سوابق متوالی ۲۰ سال در مشاغل سخت و زیان آور شامل نمی‌شود. قانون جدید بازنشستگی موجب افزایش سنوات بیمه‌شده و به‌تبع آن افزایش مستمری بازنشستگی خواهد شد.
به عنوان نمونه، زن کارگر که طبق قانون قبلی در ۴۲ سالگی با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شد، طبق قانون جدید ممکن است در ۴۲ سالگی با ۲۱ سال بیمه بازنشسته شود. در این صورت مستمری وی نیز با سابقه ۲۱ سال محاسبه خواهد شد.

جدول افزایش سنوات الزامی در قانون جدید (۰۳/۰۵/۱۴۰۳)

مدت افزایش سنوات الزامی به ازای هر سال مانده تا بازنشستگیسابقه بیمه در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
نداردبیشتر از ۲۸ سال تمام
۲ ماهاز ۲۵ تا ۲۸ سال تمام
۳ ماهاز ۲۰ تا ۲۵ سال تمام
۴ ماهاز۱۵ تا ۲۰ سال تمام
۵ سال به سنوات الزامی افزوده می‌شودکمتر از ۱۵ سال تمام

💎 کارفرمای گرامی؛ وقت آن رسیده که مدیریت حقوق و دستمزد را آسان کنید!

ویژگی‌های نرم‌افزار حقوق و دستمزد کارمزد


مطابق با قانون کار: از مطابقت اسناد خود با آخرین مقررات کار مطمئن باشید.
محاسبات خودکار: حقوق و مزایا را به صورت خودکار و دقیق و بدون خطا محاسبه کنید.
رابط کاربری ساده: حتی اگر با کامپیوتر آشنایی زیادی ندارید، به راحتی می‌توانید از کارمزد استفاده کنید.
ساده و سریع: با چند کلیک ساده، تمام اسناد را دریافت کنید.

۴۹۳ دیدگاه

  1. فردی با ۶۰سال سن و ۲۰ سال سابقه با میانگین دستمزد ۲۰سالش کف دستمزد هست با کسیکه با همین شرایط و میانگین دستمزد ۲۰سال نصف کف دستمزد است آیا مستمری یکسان یعنی هردو کف دستمزد میگیرند.ممنونم

    1. سلام
      واریز بیمه کمتر از حداقل قانون کار قابل پرداخت نیست.
      در صورتی که میانگین دستمزد دو سال آخر ضرب در سنوات بیمه از حداقل حقوق قانون کار کمتر باشد در زمان بازنشستگی حداقل حقوق قانون کار پرداخت می شود و اگر بیشتر باشد مبلغ بالاتر پرداخت می شود.

  2. سلام
    من ۶۳ سال دارم وسابقه بیمه ام ۲۰ سال تأمین اجتماعی و۷ سال از نیروهای مصلح سابقه دارم برای بازنشستگی اگر تجمیع شود در دریافت مستمری تأثیر دارد؟ میانگین دوسال آخرم هم بالاتر از حداقل می باشد

    1. سلام
      در صورتی که بیمه در دو سال آخر با حداقل و یا مبلغ کمی بالاتر از حداقل واریز شده باشد سابقه بیمه مازاد بر ۲۰ سال تاثیر نخواهد داشت.

  3. با سلام و عرض ادب
    پدرم ۶۳ سال سن داره و حدودا ۱۸ سال سابقه / متاسفانه کارگاهی که در آن مشغول به کار بود تعطیل شده و دیگه از آبان حق بیمه کارگرها رو نمی‌ریزه
    1. آیا پدرم می‌تونن بیمه بیکاری بگیرن؟ و در زمان بیمه بیکاری بیمه‌شون هم رد میشه و جزء سابقشون محاسبه میشه؟
    2. چند سال بیمه بیکاری شامل حالشون میشه؟ می تونن تا سقف ۲۰ سال بیمه بیکاری بگیرن؟
    3. آیا گرفتن بیمه بیکاری تاثیری در مستمری بازنشستگی‌شون داره؟
    4. پیشنهاد شما چیه آیا تا سقف ۲۰ سال رو خودشون بیمه خویش‌فرمایی بریزن؟ یا بهتره بیمه بیکاری بگیرن؟

    1. سلام
      آرزوی طول عمر دارم
      بله می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.
      در صورتی که قبلا از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند و متاهل یا متکفل باشند برای ۱۸ سال سابقه بیمه کارگری می توانند ۳۶ ماه بیمه بیکاری دریافت کنند.
      با این شرایط می توانند با حداقل حقوق کامل بازنشسته شوند.
      تفاوتی در واریز بیمه اختیاری و بیمه بیکاری از لحاظ مستمری وجود ندارد و بهتر است بیمه بیکاری دریافت کنند.

    2. سلام با تصویب قانون جدید آیا خانمها با ۲۰ سال کار و ۴۲ سال سن میتوانند درخواست بازنشستگی کنند. ممنون

      1. سلام
        در متن لایحه شرایط بازنشستگی زنان با ۲۰ سال استثنا نشده است و شامل این قانونی می شوند.
        البته این قانون در صورتی که در شورای نگهبان هم تایید شود اجرایی خواهد شد. متن کامل را در پست زیر مطالعه کنید.
        میزان افزایش سن بازنشستگی بر اساس سابقه بیمه در قانون جدید برنامه هفتم ۱۴۰۲ چقدر است؟

  4. سلام وقتتون بخیر ، بنده چند روز پیش به سن ۶۰سالگی رسیدم و ۱۸سال سابقه دارم آیا میتونم بدون اینکه درخواست بازنشستگی بکنم به پرداخت حق بیمه ادامه بدم تا بیست سال سابقه تکمیل بشه و یا اینکه یکجا پرداخت بکن.
    یا نه فرقی نداره و دیگه بازنشسته محسوب میشم.

    1. با سلام
      بازنشستگی بیمه شده با درخواست خود بیمه شده انجام میشود. در سن ۶۰ سالگی بازنشستگی اجباری انجام نمیشود. شما میتوانید حتی پس از ۶۰ سالگی نیز به واریز بیمه ادامه دهید. در صورتیکه در سن ۶۰ سال تمام بالای آن سابقه بیمه ۲۰ سال و بیشتر باشد حداقل حقوق بازنشستگی کامل پرداخت میشود در صورتیمه در سن ۶۰ سالگی با سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال درخواست بازنشستگی داده شود حقوق بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت بیمه خواهد بود و حقوق کامل پرداخت نمیشود. بنابراین بهتر است واریز بیمه تا تکمیل ۲۰ سال ادامه یابد.

  5. باسلام،پدر من ۶۵ سال سن دارد بیست ویک سال سابقه ی بیمه،آیا همین امروز بازنشست شود.حقوق کامل ۳۰ روز دریافت میکند؟یابیست ویک روز

    1. بیمه شده مرد در سن بالای ۶۵ سال و حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه میتواند درخواست بازنشستگی بدهد. در این حالت تامین اجتماعی مستمری وی را بر اساس سنوات پرداخت بیمه و میانگین مزد دو سال آخر محاسبه میکند و اگر مستمری به دست آمده از حداقل مستمری تامین اجتماعی کمتر باشد حداقل حقوق کامل بازنشستگی پرداخت میشود.

  6. سلام
    پدرم چند ماه دیگه با ۲۴سال سابقه بیمه تامین اجتماعی اختیاری و ۶۰ سال سن بازنشسته میشه، آیا لزومی داره که سوابق سربازیش رو هم بخره؟ دریافتیه ۳۰سال مشمولش میشه یا فقط ۲۴سال؟

    1. در صورتیکه بیمه واریزی در دوسال آخر مبلغ خیلی بالاتری از حداقل حقوق قانون کار باشد واریز بیمه سربازی میتواند در مبلغ مستمری تاثیر داشته باشد. ولی در صورتیکه بیمه پرداختی در دوسال آخر حداقل قانون کار و یا رقم اندکی بیشتر از آن باشد واریز بیمه سربازی تاثیری در مستمری نخواهد داشت.

  7. باسلام .من از سال ۶۵ بیمه شدم تا الان ۲۲ سال حق بیمه پرداخت کرده ام. متولد ۴۳ هستم درحال حاضر بیکار هستم آیا میتوانم بازنشسته شوم؟

    1. بیمه شده مرد در سن بالای ۶۰ سال تمام با سابقه بیمه ۲۰ الی ۳۰ سال میتواند بازنشسته شود.

    2. سلام.همسرمن ۶۵سال سن و ۲۵ سال سابقه بیمه داره. جانباز ده درصد هم هست و سابقه جبهه هم دارد.الان با چند روز حقوق بازنشسته میشود؟

  8. سلام. من معلم هستم و۲۵ سال سابقه رسمی دارم وبیمه تامین اجتماعی هستم. قبلا هم در یک شرکت خصوصی ۵ سال سابقه تامین اجتماعی دارم. آیا میتونم بازنشسته بشم؟

  9. سلام وقتتون بخیر ببخشید پدر من ۵۵ سال سن دارن با ۱۵ سال سابقه بیمه الان قرار شده ۲ سال دیگه در محل کارشون کار کنن و بیمشون رد بشه بعد ۳ سال باقی مانده رو بیمه بیکاری بگیرن ایا اینکه ۳ سال اخرو بیمه بیکاری هستن و حقوق بازنشتگی از مستمری دو سال اخر محاسبه میشه تاثیری تو حقوق بازنشستگیشون داره یا کلا از بیمه بیکاری استفاده نکنن اون ۳ سالم خودشون پرداخت کنن بهتره؟؟؟

    1. سلام
      مدتی که بیمه بیکاری دریافت می شود جزو سوابق بیمه برای بازنشستگی محسوب می شود.
      از لحاظ سابقه بیمه بیکاری با پرداخت بیمه اختیاری و یا کارگری تفاوتی ندارد.

  10. سلام بنده ۶۱ سال سن و۱۹سال و۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم آیا ۶ ماه سابقه مانده را میتونم یکجا پرداخت کنم تا به بیست سال سابقه برسد و بازنشسته شوم؟ ضمنا ۸ماه جبهه دارم آیا این مدت جزو مشاغل سخت و زیان آور میشود؟

    1. خیر
      در صورتیکه بیمه شده ادعای حضور در جبهه و احتساب این سوابق جز سوابق سختی کار باشد باید مدارک خود را به تامین اجتماعی ارائه دهد و تامین اجتماعی در این خصوص تصمیم میگیرد.

دیدگاه شما

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.