اثبات سابقه کار با استفاده از تایم شیت یا لیست ورود و خروج کارگر

تایم شیت یا لیست ورود و خروج سندی است که ساعات ورود و خروج کارکنان را به محل کار ثبت می‌کند. این سند می‌تواند به عنوان مدرکی برای اثبات سابقه کار در نظر گرفته شود. در این مقاله به بررسی و استفاده از لیست ورود و خروج برای اثبات سابقه کار می‌پردازیم.

در این خصوص دو سوال مهم مطرح می شود:

1- اگر حقوق و بیمه کارمندی پرداخت نشده باشد، آیا می‌توان با استفاده از لیست ورود و خروج در اداره کار جهت اثبات سابقه کار شکایت کرد؟

2- اگر سابقه کار کارمند اثبات شود می‌تواند حق و حقوق خود را از کارفرما طلب کند و یا از اموال شرکت با قیمت معادل پولی که طلب دارد بردارد؟

اثبات سابقه کار با استفاده از تایم شیت کارگر

اثبات سابقه کار در شکایت اداره کار بر عهده کارگر شاکی است. مدارکی مانند قرارداد کار، لیست واریز بیمه، صورتحساب بانکی واریز حقوق و مزایا از طرف کارفرما، گزارش بازرسی کار، دفتر حضور غیاب امضایی کارگاه و… می‌تواند در اثبات سابقه کار و رابطه کارگری و کارفرمایی کمک کننده باشد.

تایم شیت یا همان لیست حضور غیاب و ورود و خروج که به صورت الکترونیکی با دستگاه‌های کارتی، اثر انگشت و یا تشخیص چهره و امثال آن ثبت می‌شوند در صورت تایید کارفرما چه به صورت امضا و مهر و چه به صورت زبانی در جلسه رسیدگی اداره کار می‎تواند برای اثبات سابقه و ساعات کار کارگر مفید و موثر باشد.

چنانچه لیست خروجی نرم افزار بدون تایید کارفرما باشد قابل استناد نیست چرا که به صورت نرم افزاری هم چنین لیستی قابل تولید و ویرایش است.

طلب کارگر از کارفرما باید از طرف کارفرما پرداخت شود و در صورتی که طرفین به تهاتر حقوق کارگر با اقلام و اموال شرکت باشد باید با توافق طرفین صورت پذیرد که شرایط خاصی دارد. مانند تعیین قیمت بروز عادلانه و متعارف.

برداشتن اموال شرکت به جای حقوق توسط کارگر و بدون اجازه و رضایت کارفرما می‌تواند از مصادیق سرقت باشد و منع قانونی دارد.

بهترین راه برای پیگیری حقوق معوق شکایت در اداره کار است. شکایت کارگر از کارفرما باید به صورت اینترنتی و از طریق سامانه روابط کار (سامانه جامع روابط کار) انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر