نحوه ی محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری در قانون کار

اضافه کاری در قانون کار

درماده 51 قانون کار مدت زمانی که کارگر نیرو و یا وقت خود را در اختیار کارفرما قرار می دهد ساعات کار وی محسوب می شود. طبق همان ماده ساعات کار روزانه کارگر نمی تواند بیشتر از 8 ساعت باشد. برابر با تبصره 1 این ماده چنانچه ماهیت کار طوری باشد که ساعات کارکرد در برخی روزها کمتر از 8 ساعت و برخی روزها بیشتر از 8 ساعت است. در مجموع کل ساعات کار هفتگی نباید از 44 ساعت در هفته تجاوز نماید.

اگر نیاز باشد ساعات کار کارگری بیش از ساعات کار موظفی 44 ساعت در هفته باشد باید شرایط ماده 59 قانون کار رعایت شود.

الف : موافقت کارگر ب: پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.

از آنجا که به طور معمول حقوق کارگران ماهیانه پرداخت می شود لذا حقوق و مزایا از جمله اضافه کاری نیز سر ماه محاسبه و پرداخت می شود.

تعطیل کاری و روزهای تعطیل قانون کار:

در ماده 62 قانون کار روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی است. مزد و مزایا و بیمه روز جمعه باید بدون حضور کارگر در کارگاه پرداخت شود.

در ماده 63 نیز تعطیلات رسمی تقویم کشور و 11 اردیبهشت به عنوان روز کارگر برای کارگران تعطیل با مزد است.

با تلفیق مفاد مواد 51 و 62 و 63 قانون کار چنین نتیجه گیری می شود: اگر کارگر در روزهای تعطیل رسمی کار کند و به جای آن روز دیگری تعطیل نشود باعث افزایش ساعات کار کارگر از مدت ساعات کار موظفی و در نهایت اضافه کاری می شود.

عنوان تعطیل کاری همان اضافه کاری است و این عنوان عرف شده و در قانون کار تعطیل کاری وجود ندارد.

جمعه کاری در قانون کار:

جمعه در ماده 62 قانون کار جزو روز تعطیل هفتگی کارگران تعیین شده است و اگر ماهیت کار طوری باشد که جمعه کارگران کار کنند باید فوق العاده جمعه کاری برای ساعات کار جمعه به میزان 40% پرداخت گردد.

از آنجا که جمعه همه جا تعطیل است و خانواده ها می توانند در کنار هم از این تعطیل استفاده نمایند لذا تعطیلی این روز مزایای بیشتری نسبت به تعطیلی کارگر در روزهای غیر جمعه دارد بنابراین فوق العاده جمعه کاری 40% در نظر گرفته شده که به تعطیلات سایر روزها این فوق العاده تعلق نمی گیرد.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

فوق العاده40% جمعه کاری متفاوت از 40% موضوع اضافه کاری است.

به عنوان مثال کارگری که هم روز جمعه کار می کند و هم روز تعطیل رسمی وسط هفته و به جای این دو روز تعطیل روز دیگری را تعطیل نیست برای روز جمعه که سر کار بوده هم اضافه کاری و هم جمعه کاری (180%) محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل رسمی وسط هفته فقط اضافه کاری (140%) تعطق می گیرد.

علل وقوع اضافه کاری

اضافه کاری در کارگاه ها در دو حالت رخ می دهد:

1- کارگران در ادامه ساعات کار عادی خود بیش از ساعات کار موظفی کار می کنند.

2- کارگران در روزهای تعطیل رسمی سر کار حاضر می شوند.

برابر با مواد قانونی اشاره شده اگر کارگری بیشتر از ساعات کار موظفی کار کند باید اضافه کاری به وی پرداخت گردد.

نحوه ی محاسبه اضافه کاری ماهیانه

در بعضی کارها ممکن است ساعات کار در روزهای مختلف و یا هفته های مختلف متفاوت باشد. در برخی روزها بیش از 8 ساعت و یا در برخی روزها کمتر از 8 ساعت باشد. در برخی هفته ها بیشتر از 44 ساعت و در برخی هفته ها کمتر از 44 ساعت در هفته باشد. این تفاوت ها در ماده 51 قانون کار نیز پیش بینی شده است.

در جایی که حقوق ماهیانه پرداخت می شود محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری و تعطیل کاری به صورت ماهیانه انجام می گیرد. در این قسمت نیز محاسبه این فوق العاده ها به صورت ماهیانه آموزش داده می شود.

توجه: از این به بعد عبارت تعطیل کاری استفاده نمی شود چون داخل اضافه کاری مستتر است.

ساعات کار موظفی کارگران:

فلسفه ساعات کار روزانه 7ساعت و 20 دقیقه

ساعات کار هفتگی کارگران 44 ساعت است. هر هفته 6 روز کاری دارد بنابراین با تقسیم 44 بر 6 عدد 7.33 بدست می آید که معادل 7 ساعت و 20 دقیقه است. بنابراین ساعات کار موظفی کارگر در هر روز 7ساعت و 20 دقیقه است. در محاسبات جبری از عدد 7.33 (هفت و سی و سه صدم) استفاده می شود. هر دقیقه معادل یک شصتم ساعت و هر 20 دقیقه معادل 20 شصتم ساعت یا 33 صدم ساعت است.

در ماه های مختلف تعداد تعطیلات متفاوت است. چون تعطیلات با مزد است بنابراین وجود تعطیل در طول ماه باعث کاهش ساعات کار موظفی کارگر در آن ماه می شود.

محاسبه ساعات کار موظفی ماهیانه

حاصل ضرب تعداد روزهای غیر تعطیل رسمی هر ماه از روی تقویم رسمی کشور در عدد 7.33 ساعات کار موظفی کارگران است.

نمونه: جدول ساعات کار موظفی سال 1397

کارکرد واقعی کارگر

کارکرد واقعی کارگر امری واضح است. میزان ساعاتی که کارگر وقت و یا نیروی خود را در اختیار کارفرما قرارداده است کارکرد واقعی وی محسوب می شود. کارکرد کارگران از روی دفتر حضور غیاب، سیستم های مکانیزه حضورغیاب و … بدست می آید.

نکته : چنانچه کارگری در طول ماه از مرخصی استحقاقی استفاده کرده باشد مدت زمانی که از مرخصی وی کسر خواهد شد به کارکرد واقعی وی اضافه خواهد شد.

نمونه و مثال محاسبه اضافه کاری، جمعه کاری

کارگری با مزد روزانه 370423 ریال در ماه تیر 1397 هر روز از ساعت 7 صبح لغایت 16 کار می کند. روزهای تعطیلات رسمی همیشه سر کار است. جمعه ها یک جمعه در میان از ساعت 7 لغایت 12 سر کار است. در روزهایی که 7 لغایت 17 کار می کند نیم ساعت برای صرف صبحانه و نهار کار را تعطیل می کند. در طول این ماه یک روز کامل و یک روز 3 ساعت مرخصی استفاده کرده است.

مدت و مبلغ اضافه کاری و جمعه کاری این کارگر در طول ماه تیر 1397 چقدر خواهد بود؟

طبق جدول ساعات کار موظفی تیر سال 1397  برابر با 169 است.

این  شخص 26 روز 8.5 ساعت (9 ساعت حضور و نیم ساعت کسر صرف غذا) و سه جمعه 5 ساعت کارکرده است. جمع کارکرد این کارگر 236 ساعت می شود.

ساعات کار اضافه کاری از کسر ساعات کار موظفی از ساعات کارکرد حاصل می شود.

ساعات اضافه کاری = 236-169=67 ساعت

ساعات جمعه کاری = 3*5=15 ساعت

مزد هرساعت اضافه کاری:

مزد روزانه تقسیم بر 7.33 ضرب در 1.4 = 370423 تقسیم بر 7.33 ضرب در 1.4=70749 ریال.

فوق العاده هرساعت جمعه کاری :

مزد روزانه تقسیم بر 7.33 ضرب در 0.4 = 370423 تقسیم بر 7.33 ضرب در 0.4=20214 ریال.

فوق العاده اضافه کاری تیر ماه:

67*70749= 4,740,183 ریال

فوق العاده جمعه کاری تیر ماه:

15*20214= 303,210 ریال

همانگونه که ملاحظه می شود برای ساعات کار جمعه هم اضافه کاری و هم جمعه کاری محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل وسط هفته فقط اضافه کار محاسبه شده است. حتی چنانجه روز دیگری به جاری جمعه تعطیل شود باز هم فوق العاده جمعه کاری محاسبه می شود.

اضافه کاری تنها و تنها زمانی معنی پیدا میکند که ساعات کار موظفی تکمیل شود و چنانچه ساعات کاری در طول ماه از ساعات کار موظفی آن ماه کمتر باشد کار تحت هر شرایطی اضافه کار محسوب نمیشود. مثلا در طول هفته 4 روزکاری و روزانه 10 ساعت کار باشد که مجموع کارکرد هفتگی 40 ساعت میشود که از میزان مقرر در قانون کار کمتر است و اضافه کاری محسوب نمیشود.

روابط و فرمول های محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری و تعطیل کاری قانون کار

ساعات اضافه کاری
ساعات اضافه کاری
فوق العاده اضافه کاری
فوق العاده اضافه کاری
فوق العاده جمعه کاری
فوق العاده جمعه کاری ماهانه
فوق العاده هر ساعت جمعه کاری
فوق العاده هر ساعت جمعه کاری
مزد هر ساعت اضافه کار
مزد هر ساعت اضافه کار

نوشته های مشابه

141 دیدگاه

  1. با سلام و سپاس از زحمات شما
    چنانچه در شرکتی پرسنل آن یک روز در میان سر کار باشند از 7 صبح تا 17 و روز بعد استراحت باشند. آیا نوبت کاری محسوب میشود ؟
    چنانچه شیفت به جمعه بخورد آیا فوق العاده جمعه شامل میشود ؟

    1. سلام
      وقتی گردش وجود ندارد نوبت کاری محسوب نمی شود.
      در هر حال اگر ساعات کاری در جمعه اتفاق بیافتد مشمول فوق العاده جمعه کاری ماده 62 قانون کار می شود.

  2. سلام خواهشا سوال اقای محمد را که پرسیده با فرمول محاسبه کنید.چون من یه حسابدارم وهمین سوال رو دارم.ضمنا جواب مدیر به این سوال با توضیحات فوق متفاوت است.ممنون میشوم محاسبه کنید.سپاسگزارم

    1. سلام
      تمام فرمول ها در نوشته بالا وجود دارد.
      در صورتی که نیاز به محاسبات خاصی دارید لطفا از پنل کاربران درخواست ثبت نمایید.

  3. سلام
    من در تعطیلات رسمی (بعنوان مثال دوم فروردین) از ساعت 7 صبح تا ساعت 7 شب سرکار بودم.
    بابت این تعطیل کاری که 12 ساعت میباشد باید چه مبلغی دریافت کنم؟ لطفا فرمول محاسبه هم همینجا پیام بگزارید.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. سلام
      شرایط کار کارگران در تعطیلات رسمی بین هفته با تعطیل رسمی جمعه متفاوت هست.
      کار در تعطیلات رسمی بین هفته (غیر جمعه) چنانچه منجر به کارکر مازاد بر کارکرد موظفی ماهیانه کارگر شود اضافه کاری حساب می شود. فوق العاده اضافه کاری 40 درصد مازاد بر مزد عادی است.
      برای کار در جمعه علاوه بر مورد فوق با استناد به ماده 62 قانون کار فوق العاده جمعه کاری نیز به میزان 40 درصد پرداخت می گردد.

  4. سلام،برای کارگرانی که جمعه ها سرکار هستند و بجای ان وسط هفته یک روز تعطیل میشوند در صورتی که تعطیلی رسمی در روز جمعه باشد ایا روز جمعه باید اضافه کار محاسبه شود یا خیر؟

    1. سلام
      وقتی کارگرانی بنا به الزامات و ماهیت شغل جمعه سرکار حاضر می شوند و به جای جمعه روز دیگری را در طول هفته تعطیل هستند باید مجموع ساعات کاری انجام شده در طول هفته را ملاک محاسبه قرار دهند.
      باید چنین در نظر گرفته شود که در طول یک هفته که جمعه آن با تعطیل رسمی دیگری شده است چند ساعت باید سر کار حاضر می شد؟
      در هفته ای که طول هفته تعطیل رسمی غیر از جمعه ندارد کارگر موظف است 44 ساعت مشغول به کار باشد. حتی اگر جمعه این هفته با تعطیل رسمی مناسبتی دیگری مصادف باشد باز کارگر موظف است در طول این هفته 44 ساعت کامل مشغول به کار باشد.
      حال اگر کارگری به جای جمعه روز دیگری را تعطیل باشد بازهم باید در طول همان هفته 44 ساعت کار کند.
      بنابراین مصادف شدن تعطیل رسمی دیگر با جمعه باعث ایجاد استحقاق اضافه کاری برای این روز نمی شود.
      ولی بر عکس این حالت صادق است که مثلا اگر روز تعطیل هفتگی کارگران سه شنبه باشد و سه شنبه ای که کارگران سر کار حاضر نیستند تعطیل رسمی باشد باید از بابت آن به کارگران اضافه کاری پرداخت گردد.

  5. سلام.خسته نباشید.
    سوالی داشتم در مورد اینکه اگر در شرکتی پنجشنبه ها تعطیل شیفت کاری(یا اضافه کاری) باشد با توجه به اینکه پرسنل در روزهای عادی بیشتر از ساعت قانونی وزارت کار در شرکت حضور دارند(حدودا 9 ساعت) و اگر پنجشنبه تعطیل رسمی باشد،آیا می بایست معادل یک روز به ماخذ مانده مرخصی استحقاقی پرسنل در پایان ماه با عنایت به تعطیل رسمی بودن پنجشنبه اضافه گردد یا خیر؟
    با تشکر

    1. سلام
      وقتی کارگران در طول هفته 44 ساعت کار موظفی را در 5 روز تکمیل کنند و پنج شنبه که کارگران نیستند تعطیل رسمی باشد خود بخود تاثیر این تعطیلی در اضافه کاری اعمال خواهد شد.
      به مرخصی ارتباطی ندارد. یعنی به جای اینکه در این هفته 36.6 ساعت کار کنند 44 ساعت کار کرده اند پس حدود 7 ساعت اضافه کاری خواهند داشت.

  6. سلام
    من تو یه شرکت به صورت سه شیفت گردشی کار میکنم ( سه روز صبح . سه روز عصر . سه روز شب )
    1- اضافه کاری من چجوری باید محاسبه بشه ؟
    2-جمعه کاری که زده بودید ( تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری ) 180% به من تعلق میگیره یا نه ؟
    3- روزایی که به علت کرونا دولت تعطیل اعلام کرده برای ماهم باید اضافه کاری رد بشه ؟ یا موظفی ؟
    4- به ما گفتن 20% به عنوان حق شیفت بهمون میدن . فکر میکنم این کمتر از اون چیزی که باید بهمون بدن ( درصد شیفت شب و درصد شیفت عصر )

    1. سلام
      1و2-اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری در متن بالا کامل توضیح داده شده است. جمعه کاری و اضافه کاری هر کدام مجزا حساب می شود و تعطیل کاری نداریم تو قانون.
      3- دولت تعطیلی اعلام نکرده است. برای ادارات ابلاغ شده با حداقل نیرو کار کنند. اگر کارگاه به دلیل کرونا بنا به تشخیص وزارت کار تعطیل شود می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.
      4- نوبت کاری شما صبح عصر شب هست که فوق العاده این نوع نوبت کاری 15 درصد هست . به شما بیشتر پرداخت می شود.

  7. سلام اضافه کاری روز جمعه وتعطیل رسمی محاسباتش ب روش زیر ایا درست هست یا خیر…
    کل ساعات روز جمعه وتعطیل رو باید لحاظ کرد
    و یا اینکه ساعت هارو ۱.۴ برابر کرد و یا مبلغ رو ..(تنها یکی از مولفه هارو باید ۱.۴ برابر کرد)و ساعت های اضافه کاری عادی ام ک باید مبلغ رو ۱.۴ برابر کرد

    1. سلام
      نحوه ی محاسبه در متن بالا کامل توضیح داده شده است.
      هر کدام از آیتم ها باید مستقل و جدا جدا حساب شوند. مثلا یک بار اضافه کاری یک بار جمعه کاری . در نهایت جمع بزنید.
      اگر مشکل شما حل نشد از قسمت پنل کاربران درخواست مشاوره بدهید تا راهنمایی کامل ارائه شود.

  8. سلام وقت بخیر
    ساعت کار بنده هر روز 1۶الی ۲۴ هست آیا برای این ساعت کاری ضریب 1.25 در نظر گرفته میشود؟

    1. سلام آقا سعید
      عیدتون مبارک
      اگر هر روز غیر از روزهای تعطیل سر کار باشید هر روز حدود نیم ساعت اضافه کاری دارید با ضریب 1.4 و هر روز به مدت 2 ساعت هم شب کاری با ضریب 0.35 .

  9. سلام خسته نباشید مدیرمحترم سایت
    من نگهبان مخابراتم میخوام بدونم مزایای زیرشاملم میشودیاخیر سریع پاسخ دهید
    1.میخوام بدونم من نگهبانم مخابراتم من که شیفتم 24ساعت سره کارم و48ساعت استراحت میکنم میزان اضافه کاری که بهم تعلق میگیره چقدرهستش
    2.ایامن باتوجه به این که 24ساعت سره کارم شب خوابی بهم تعلق میگیره یانه اگه تعلق میگیره میزان پولش چقدرهستش
    3.میخوام بدونم به کارم سختی کارتعلق میگیره یانه چون کارم توی انباری هستش پره خاکه واگه سختی کار بهم تعلق میگیرد میزان پولی که ازبابت سختی کارکه بایدبدنم چقدرهستش
    4.میخوام بدون روز های تعطیل رسمی و روزهای 5شنبه که مخابرات تعطیل وروزجمعه تعطیل رسمی هستش تعطیل کاری وجمعه کاری تعلق بهم میگیره یانه میزان پولش چقدره
    5.میخوام بدونم باتوجه به این
    محل کارم خاک طوفان میادبدی ابوهوابهم تعلق میگیره یانه میزان پولش چقدره
    6.میخوام بدونم طرح طبقه بندی مشاغل شاملم میشه یانه ومیزان پولش چقدره
    7.میخوام بدونم طرح تفاوت تطبیق بهم تعلق میگیره یانه میزان پولش چقدره
    8.میخوام بدونم ایاب ذهاب بهم تعلق میگیره یانه میزان پولش چقدره
    9.میخوام بدونم هزینه تامین بهم تعلق میگیره یانه وهزینه اش چقدراست

    1. سلام
      1-باید محاسبه شود. احتمال زیاد بله.
      2- شب خوابی تو قانون نداریم. شب کاری بله.
      3-سختی کار باید از کمیته سخت و زیان آور درخواست کنید بررسی شود.
      4-تعطیل کاری نداریم ولی جمعه اگر سرکار باشید فوق العاده جمعه کاری باید پرداخت شود.
      5-نه خیر.
      6-طبح طبقه بندی مشاغل برای کارگاه های بالای 50 نفر تعلق می گیرد.
      7-تفاوت تطبیق برای ادارات دولتی بود.
      8-ایاب ذهاب (اینجا کلیک کنید)
      9-حق بیمه باید به تامین اجتماعی واریز شود نه به کارگر پرداخت شود.

  10. سلام اگر کارگر کمتر از ساعت موظفی کارکند نحوه محاسبه کارکرد با روزهای تعطیل ان ماه چگونه است

  11. سلام درصورت اینکه کارفرما خودش کار تعطیل کنه و کارگر حقوق ثابت باشه ازحقوق ثابت کم میشع یا خیر

    1. سلام
      اگر کارگری کمتر از ساعات کار موظفی کار کند کسر کار محسوب می شود به همان اندازه از حقوق و مزایا و بیمه کسر می شود.

  12. سلام
    پرسنل ما شیفت ۱۲ ساعته هستن،شیفت روز ۷ صبح تا ۷ شب و شیفت شب از ۷ شب تا ۷ صبح.
    ۲ روز صبح،۲ روز شب و ۴ روز استراحت
    یعنی ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت هستن.
    میشه لطفا فرمول محاسبه جمعه کاری و تعطیل کاری رو برام بنویسین
    جمعه کاری و تعطیل کاری فقط به شیفت روز میخوره؟

    1. سلام
      نحوه ی محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری برای همه نوع کار همان است که در مقاله بالا تشریح شده است.
      فوق العاده جمعه کاری به همه تعلق می گیرد.
      برای راحتی از طریق پنل کاربران درخواست فیش حقوق بدهید تا ریز برایتان محاسبه و اعلام گردد.

  13. سوال دوم: حقوق كارگري كه روزمزد هست(صرفنظر از اينكه قرارداد في مابين مكتوب هست يا نه)، اگر پرداخت حقوقش مثلا دو يا سه ماه به تعويق بيفته با توجه به اين تأخير دو-سه ماهه آيا كارگر ميتونه ادعا كنه چون حقوق من ماهانه يا حتي با تأخير چند ماهه پرداخت شده شركت بايد عيدي سالانه و بازخريد سنوات و مرخصي هم پرداخت بكند؟

    1. تفاوتی بین روز مزد ماه مزد و … از لحاظ قانونی وجود ندارد و به همه ی کارگرن تمام مزایای مقرر در قانون کار تعلق می گیرد.

  14. با سلام و احترام؛ وضعيت محاسبات فوق درصورتي كه بابت جمعه هايي كه روزكاري كارگاه هست (بنا به ماهيت كار پروژه) و بجاي روزهاي جمعه اي كه در كارگاه روزكاري هست سه روز در ماه را به رست و استراحت ميرود چطور ميشود؟ يعني همچنان 180% فوق الذكر بابت جمعه كاري ها براي او محفوظ هست يا نه؟ با تشكر.

  15. سلام و خدا قوت
    آیا به کارگرانی که بصورت 4شیفت 8ساعته (2شیفت روز 2شیفت عصر 2شیفت شب و 2شیفت استراحت) کار میکنند جمعه کاری تعلق میگیرد؟؟؟به عنوان مثال فرض کنیم کارگری روزهای دوشنبه و سه شنبه روزکار—چهارشنبه و پنج شنبه عصر کار-جمعه و شنبه شبکار و روزهای یکشنبه و دوشنبه اسراحت ومجددا سه شنبه و چهارشنبه روزکار و….. باشد و در طول ماه این شیفت ادامه یابد آیا جمعه کاری تعلق میگیرد؟؟؟با سپاس

    1. چون شیفت صبح عصر شب هست فوق العاده نوبت کاری ۱۵ درصد تعلق میگیره و برای جمعه ها ۴۰ درصد اما اضافه کاری درصورتی تعلق میگیره که کارکر از موظفی ماه بیشتر شده باشد

  16. کارگری که در ماه بدون احتساب مرخصی و خالص 140 ساعت کار کرده باشد و از قبل هم مرخصی نداشته باشد آیا میتواند مرخصی استحقاقی از کارفرما بگیرد و با استناد به اینکه هر کارگر در سال میتواند 26 روز مرخصی بگیرد مرخصی از کارفرما بگیر یاخیر؟

    1. در طول سال شخص میتواند با احتساب ۴ جمعه و ۲۶ روز مرخصی استحقاقی برود و اگر کارفرما با مرخصی موافقت کند مرخصی استحقاقی با مزد می باشد و اگر موافقت نکند مرخصی بدون حقوق است چون اگر حتی بدون مرخصی کارکرد شخص برابر با موظفی ماه باشد این مرخصی منجر به کسری کار می‌شود و باید از کارکرد نهایی و بیمه کسر شود

  17. سلام خدا قوت
    بنده در کارگاهی کار میکنم که شیفت های آن به صورت صب و عصر میباشد.شیفت صب از ساعت 7تا16 و شیفت عصر از ساعت 16تا24 و به صورت هفتگی عوض میشه.هرهفته که شیفت صب باشم جمعه ان هفته نیز باید از ساعت7تا20 سرکار بیاییم.میخواستم در مورد اضافه کاری و جمعه کاری اینگونه شیفت توضیح بدین.با تشکر

    1. سلام
      ممنون
      نحوه محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری برای همه نوع کار یکسان است

  18. سلام… چرا در مثال بالا یک روز و 3 ساعت مرخصی از میزان اضافه کاری کم نشده… و در صورت استحقاقی بودن مگه نباید به میزان 7.33 در نظر گرفته بشه نه 8.5 روزهای دیگه!؟

    1. سلام
      وقتی کارگری به مرخصی استحقاقی می رود عین این است که سر کار حاضر می شود و در عوض از مدت مرخصی سالیانه وی کم می شود.
      بنابراین به هر میزان مرخصی برود به اندازه همان ساعت عین کارکرد است به شرطی که مازاد بر مرخصی استحقاقی وی نباشد.
      .
      .

    2. سلام من هر روز ماه یعنی ۳۰ روز رو حتی جمعه ها از ساعت ۶صبح تا ۱۴ میرم سرکار‌.‌میخواستم ببینم این جمعه هایی که من میرم چه جوری باید محاسبه شود؟؟؟

  19. با سلام
    ما تو شرکتی کار میکنیم که در ماه حدود ۸ روز رو از ساعت ۱۹ تا ۶ صبح کار میکنیم
    قانون در مورد میزان off و حق شیفت ما چی میگه شامل کدوم قانون میشیم؟

    1. سلام
      سوال شما خیلی کلی هست.
      لطفا از طریق پنل کاربران درخواست مشاوره قانون کار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر