نحوه ی محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری در قانون کار

اضافه کاری در قانون کار

درماده 51 قانون کار مدت زمانی که کارگر نیرو و یا وقت خود را در اختیار کارفرما قرار می دهد ساعات کار وی محسوب می شود. طبق همان ماده ساعات کار روزانه کارگر نمی تواند بیشتر از 8 ساعت باشد. برابر با تبصره 1 این ماده چنانچه ماهیت کار طوری باشد که ساعات کارکرد در برخی روزها کمتر از 8 ساعت و برخی روزها بیشتر از 8 ساعت است. در مجموع کل ساعات کار هفتگی نباید از 44 ساعت در هفته تجاوز نماید.

اگر نیاز باشد ساعات کار کارگری بیش از ساعات کار موظفی 44 ساعت در هفته باشد باید شرایط ماده 59 قانون کار رعایت شود.

الف : موافقت کارگر ب: پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.

از آنجا که به طور معمول حقوق کارگران ماهیانه پرداخت می شود لذا حقوق و مزایا از جمله اضافه کاری نیز سر ماه محاسبه و پرداخت می شود.

تعطیل کاری و روزهای تعطیل قانون کار:

در ماده 62 قانون کار روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی است. مزد و مزایا و بیمه روز جمعه باید بدون حضور کارگر در کارگاه پرداخت شود.

در ماده 63 نیز تعطیلات رسمی تقویم کشور و 11 اردیبهشت به عنوان روز کارگر برای کارگران تعطیل با مزد است.

با تلفیق مفاد مواد 51 و 62 و 63 قانون کار چنین نتیجه گیری می شود: اگر کارگر در روزهای تعطیل رسمی کار کند و به جای آن روز دیگری تعطیل نشود باعث افزایش ساعات کار کارگر از مدت ساعات کار موظفی و در نهایت اضافه کاری می شود.

عنوان تعطیل کاری همان اضافه کاری است و این عنوان عرف شده و در قانون کار تعطیل کاری وجود ندارد.

جمعه کاری در قانون کار:

جمعه در ماده 62 قانون کار جزو روز تعطیل هفتگی کارگران تعیین شده است و اگر ماهیت کار طوری باشد که جمعه کارگران کار کنند باید فوق العاده جمعه کاری برای ساعات کار جمعه به میزان 40% پرداخت گردد.

از آنجا که جمعه همه جا تعطیل است و خانواده ها می توانند در کنار هم از این تعطیل استفاده نمایند لذا تعطیلی این روز مزایای بیشتری نسبت به تعطیلی کارگر در روزهای غیر جمعه دارد بنابراین فوق العاده جمعه کاری 40% در نظر گرفته شده که به تعطیلات سایر روزها این فوق العاده تعلق نمی گیرد.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

فوق العاده40% جمعه کاری متفاوت از 40% موضوع اضافه کاری است.

به عنوان مثال کارگری که هم روز جمعه کار می کند و هم روز تعطیل رسمی وسط هفته و به جای این دو روز تعطیل روز دیگری را تعطیل نیست برای روز جمعه که سر کار بوده هم اضافه کاری و هم جمعه کاری (180%) محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل رسمی وسط هفته فقط اضافه کاری (140%) تعطق می گیرد.

علل وقوع اضافه کاری

اضافه کاری در کارگاه ها در دو حالت رخ می دهد:

1- کارگران در ادامه ساعات کار عادی خود بیش از ساعات کار موظفی کار می کنند.

2- کارگران در روزهای تعطیل رسمی سر کار حاضر می شوند.

برابر با مواد قانونی اشاره شده اگر کارگری بیشتر از ساعات کار موظفی کار کند باید اضافه کاری به وی پرداخت گردد.

نحوه ی محاسبه اضافه کاری ماهیانه

در بعضی کارها ممکن است ساعات کار در روزهای مختلف و یا هفته های مختلف متفاوت باشد. در برخی روزها بیش از 8 ساعت و یا در برخی روزها کمتر از 8 ساعت باشد. در برخی هفته ها بیشتر از 44 ساعت و در برخی هفته ها کمتر از 44 ساعت در هفته باشد. این تفاوت ها در ماده 51 قانون کار نیز پیش بینی شده است.

در جایی که حقوق ماهیانه پرداخت می شود محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری و تعطیل کاری به صورت ماهیانه انجام می گیرد. در این قسمت نیز محاسبه این فوق العاده ها به صورت ماهیانه آموزش داده می شود.

توجه: از این به بعد عبارت تعطیل کاری استفاده نمی شود چون داخل اضافه کاری مستتر است.

ساعات کار موظفی کارگران:

فلسفه ساعات کار روزانه 7ساعت و 20 دقیقه

ساعات کار هفتگی کارگران 44 ساعت است. هر هفته 6 روز کاری دارد بنابراین با تقسیم 44 بر 6 عدد 7.33 بدست می آید که معادل 7 ساعت و 20 دقیقه است. بنابراین ساعات کار موظفی کارگر در هر روز 7ساعت و 20 دقیقه است. در محاسبات جبری از عدد 7.33 (هفت و سی و سه صدم) استفاده می شود. هر دقیقه معادل یک شصتم ساعت و هر 20 دقیقه معادل 20 شصتم ساعت یا 33 صدم ساعت است.

در ماه های مختلف تعداد تعطیلات متفاوت است. چون تعطیلات با مزد است بنابراین وجود تعطیل در طول ماه باعث کاهش ساعات کار موظفی کارگر در آن ماه می شود.

محاسبه ساعات کار موظفی ماهیانه

حاصل ضرب تعداد روزهای غیر تعطیل رسمی هر ماه از روی تقویم رسمی کشور در عدد 7.33 ساعات کار موظفی کارگران است.

نمونه: جدول ساعات کار موظفی سال 1397

کارکرد واقعی کارگر

کارکرد واقعی کارگر امری واضح است. میزان ساعاتی که کارگر وقت و یا نیروی خود را در اختیار کارفرما قرارداده است کارکرد واقعی وی محسوب می شود. کارکرد کارگران از روی دفتر حضور غیاب، سیستم های مکانیزه حضورغیاب و … بدست می آید.

نکته : چنانچه کارگری در طول ماه از مرخصی استحقاقی استفاده کرده باشد مدت زمانی که از مرخصی وی کسر خواهد شد به کارکرد واقعی وی اضافه خواهد شد.

نمونه و مثال محاسبه اضافه کاری، جمعه کاری

کارگری با مزد روزانه 370423 ریال در ماه تیر 1397 هر روز از ساعت 7 صبح لغایت 16 کار می کند. روزهای تعطیلات رسمی همیشه سر کار است. جمعه ها یک جمعه در میان از ساعت 7 لغایت 12 سر کار است. در روزهایی که 7 لغایت 17 کار می کند نیم ساعت برای صرف صبحانه و نهار کار را تعطیل می کند. در طول این ماه یک روز کامل و یک روز 3 ساعت مرخصی استفاده کرده است.

مدت و مبلغ اضافه کاری و جمعه کاری این کارگر در طول ماه تیر 1397 چقدر خواهد بود؟

طبق جدول ساعات کار موظفی تیر سال 1397  برابر با 169 است.

این  شخص 26 روز 8.5 ساعت (9 ساعت حضور و نیم ساعت کسر صرف غذا) و سه جمعه 5 ساعت کارکرده است. جمع کارکرد این کارگر 236 ساعت می شود.

ساعات کار اضافه کاری از کسر ساعات کار موظفی از ساعات کارکرد حاصل می شود.

ساعات اضافه کاری = 236-169=67 ساعت

ساعات جمعه کاری = 3*5=15 ساعت

مزد هرساعت اضافه کاری:

مزد روزانه تقسیم بر 7.33 ضرب در 1.4 = 370423 تقسیم بر 7.33 ضرب در 1.4=70749 ریال.

فوق العاده هرساعت جمعه کاری :

مزد روزانه تقسیم بر 7.33 ضرب در 0.4 = 370423 تقسیم بر 7.33 ضرب در 0.4=20214 ریال.

فوق العاده اضافه کاری تیر ماه:

67*70749= 4,740,183 ریال

فوق العاده جمعه کاری تیر ماه:

15*20214= 303,210 ریال

همانگونه که ملاحظه می شود برای ساعات کار جمعه هم اضافه کاری و هم جمعه کاری محاسبه می شود ولی برای روز تعطیل وسط هفته فقط اضافه کار محاسبه شده است. حتی چنانجه روز دیگری به جاری جمعه تعطیل شود باز هم فوق العاده جمعه کاری محاسبه می شود.

اضافه کاری تنها و تنها زمانی معنی پیدا میکند که ساعات کار موظفی تکمیل شود و چنانچه ساعات کاری در طول ماه از ساعات کار موظفی آن ماه کمتر باشد کار تحت هر شرایطی اضافه کار محسوب نمیشود. مثلا در طول هفته 4 روزکاری و روزانه 10 ساعت کار باشد که مجموع کارکرد هفتگی 40 ساعت میشود که از میزان مقرر در قانون کار کمتر است و اضافه کاری محسوب نمیشود.

روابط و فرمول های محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری و تعطیل کاری قانون کار

ساعات اضافه کاری
ساعات اضافه کاری
فوق العاده اضافه کاری
فوق العاده اضافه کاری
فوق العاده جمعه کاری
فوق العاده جمعه کاری ماهانه
فوق العاده هر ساعت جمعه کاری
فوق العاده هر ساعت جمعه کاری
مزد هر ساعت اضافه کار
مزد هر ساعت اضافه کار

نوشته های مشابه

141 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید به محضرتان
    در مورد کارگران نوبت کار که مثلا در تیر1401 مجموع ساعت کاری یک کارگر نوبت کار یا شیفتی 240 ساعت شده، و ساعت موظفی این ماه 176 ساعت است. حال برای محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری فوق العاده چگونگی پرداخت توضیح دهید( روش اول ابتدا از 240 ساعت 176 ساعت موظفی کسر و مانده ان 64 ساعت اضافه کاری و اگه در تیر 24 ساعت جمعه کاری داشته باشد علاوه بر 64 ساعت اضافه کاری 24 ساعت جمعه کاری فوق العاده پرداخت میشود. روش دوم یا از 240 ساعت 176 ساعت موظفی و سپس 24 ساعت جمعه کاری فوق العاده و در نهایت باقی‌مانده آن یعنی 176-24-240=40 ساعت اضافه کاری میشه) سوال دوم آیا به کارگرانی که 24 ساعت کار می کنند و48 ساعت استراحت می کنند درصد نوبت کاری تعلق میگیره یا خیر ، اگه تعلق نمیگیره باید شب کاری پرداخت بشه و اگه تعلق میگیره در صد نوبت کاری چند درصده 10 یا 15 یا 22.5 سوال سوم جمعه کاری در روز جمعه شروع از چه ساعتی تا چه ساعتی است؟ ممنون میشم پاسختان اگه اشاره به ماده یا تبصره های قانون کار باشه.

  2. سلام و تشکر بابت مطالب مفید شما

    بنده کارمندی دارم که هر روز (جمعه و سایر ایام تعطیل رسمی) به مدت 4 ساعت از ساعت 18 الی 22 مشغول به کار است.
    1- آیا بابت ساعت کارکرد ایشان که در نوبت عصر هست باید اضافه پرداختی به ایشان داشته باشیم؟
    2- آیا بابت روزهای جمعه و تعطیل که سر کار حاضر میشوند باید مبلغ اضافه پرداخت کنیم؟ با توجه به اینکه ساعت کار ایشان پاره وقت و کمتر از حد معمول است.

    باتشکر فراوان

    1. سلام
      روزهای جمعه فوق العاده جمعه کاری دارد و سایر تعطیلات مزایا ندارند.
      برای محاسبه اینکه آیا حقوق و مزایا و بیمه کامل پرداخت شود یا شامل اضافه کاری یا کسر کاری است باید مجموع ساعت کار انجام یافته در طول ماه را با ساعت موظفی همان ماه مقایسه کنید.

  3. سلام و عرض ادب
    بیش از 18 سال است که در یک پتروشیمی خصوصی در منطقه ویژه ماهشهر مشغول به فعالیت هستیم. این شرکت از آبان ماه 97 اقدام به پرداخت فوق العاده تعطیل کاری و جمعه کاری برای نیروهای نوبت کار و روزکار خود کرده است.سالهاست (( بیش از 15 سال )) از کارفرما معوقات تعطیل کاری و جمعه کاری طلبکار هستیم و بعد از چندین سال مکاتبه و جلسه با کارفرما امسال که سال 1400 میباشد و قرار است این معوقات را پرداخت کند ، به ما اعلام کرده که طبق قانون اداره کار این معوقات طبق همان سالها پرداخت میشود و به روز محاسبه و پرداخت نمیشود. با توجه به کاهش شدید ارزش ریالی این معوقات به دلیل تورم موجود ، خواهش میکنیم در صورت امکان بیشتر ما را راهنمائی کنید و قانون درباره این موضوع چه میگوید؟ باتشکر

    1. سلام
      در اداره کار رای حقوق و مزایای معوقه با مبلغ هر سال محاسبه می‌شود. در صورت ادعای خسارت تاخیر تادیه باید پس از رای اداره کار از طریق دادگستری اقدام شود.

  4. با سلام اول ممنون بابت سایت خوب تون
    سئوالی داشتم ما یک همکار داریم که روز جمعه ماموریت رفتند. برای ایشون هم حق ماموریت روزانه رو محاسبه کردیم هم فوق العاده جمعه هم اضافه کاری جمعه… حالا سوالم این هست که آیا باید به جای روز جمعه هم برای ایشون یک روز مرخصی جایگزین در نظر بگیریم؟

    1. سلام
      تعطیل یک روز در هفته برای کارگران الزامی است و اگر کارگری جمعه سر کار حاضر شود باید روز دیگری به جای آن تعطیل با مزد برای وی در نظر گرفته شود. در این صورت ساعات اضافه کاری باید مجدد محاسبه شود چرا که کار جمعه به جای موظفی روز دیگر بوده است.

    1. سلام
      بستگی به قرارداد کار و شرایط کار دارد.
      ممکن است موردی باشد و ممکن است جزو برنامه کاری کارگران باشد.

  5. آیا جهت محاسبه ریالی مانده مرخصی فرضا 10 روز باید پرداخت بشه متوجه طبق قانون جدید باید مواردی مثل دستمزد یک روز + حق مسکن یک روز + بن یک روز + حق اولاد یک روز + ایاب و ذهاب یک روز + هزینه غذا یک روز محاسبه بشه و در مانده مرخصی ضرب بشه.
    سوال من اینه که ایا مواردی مثل شبکاری و نوبتکاری و جمعه کاری و غیره که به صورت غیر مستمر پرداخت میشه هم باید توی محاسبات آورد؟

    1. طبق مواد 58 و 59 و 64 قانون کار مبنای محاسبه فوق العاده‌‌های شب‌کار، نوبت‌کاری و جمعه کاری مزد کارگر است. کمک هزینه اقلام مصرفی، مسکن و عائله مندی طبق تبصره 3 ماده 36 قانون کار جزو مزد محسوب نمی‌شوند و در محاسبه فوق العاده‌های مزبور قرار نمی‌گیرند.

    2. با سلام :
      نیروی کاری که از ابتدای سال جاری تاکنون از مدت ۳۰ روز مرخصی سالیانه استفاده نموده و ساعت کار موظفی وی به دلیل غیبت های مکرر در ماه کمتر از عرف قانونی است، مشمول کسر کار می باشد. درخصوص کسر کار چه اقدام قانونی متصور است؟ استفاده از مرخصی بدون حقوق با توجه به شرایط موصوف امکان پذیر است یا خیر؟ به چه میزان (ماه) در سال؟

      1. سلام
        استفاده از مرخصی استحقاقی با توافق کارفرما انجام می‌شود. کارفرما باید حساب مرخصی استحقاقی کارگران را داشته باشد و پس از اتمام مرخصی استحقاقی با آن موافقت نکند و کارگر در صورتی که نیاز داشته باشد مرخصی بدون حقوق درخواست نماید.
        چنانچه کارگر از اتمام مرخصی استحقاقی خود بی خبر باشد و کارفرما نیز پس از اتمام مرخصی استحقاقی با آن موافقت کند اصولا نباید در ماه‌های بعد کسر کار منظور شود چرا که درخواست کارگر مرخصی استحقاقی با مزد بوده و اگر در زمان درخواست مرخصی مطلع می‌شد که مرخص استحقاقی ندارد چه بسا از مرخصی استفاده نمی‌کرد.
        پس از اتمام مرخصی استحقاقی اگر کارگر مرخصی بدون حقوق دریافت نماید به همان میزان کسر کار منظور می‌شود. مدت و زمان استفاده از مرخصی بدون حقوق با توافق کارفرما خواهد بود.

  6. سلام
    وقت بخیر
    آیا اضافه کار و جمعه کار و تعطیل کار جزو قرارداد محاسبه می‌شود یا اینکه مازاد قرارداد محاسبه می‌شوند؟

    1. سلام
      در قرارداد کار مبالغ حقوق و مزایای ثابت ماهانه درج می‌شود. مزایای قابل پیش بینی هم قابل درج هستند.
      اضافه کاری و شب کاری و جمعه کاری و مزایایی از این قبیل چون در هنگام عقد قرارداد کار قابل پیش بینی نیستند بنابراین در قرارداد کار نوشته نمی‌شوند و در پایان هر ماه به تناسب کارکرد این فوق العاده‌ها محاسبه و پرداخت می‌شوند. اگر ساعات کار طوری باشد که این فوق العاده‌ها از قبل مشخص و قابل محاسبه باشند درج آن‌ها در قرارداد کار منعی ندارد.

  7. سلام وقت بخیر. الان که قطعی برق زیاده . چنانچه شرکت برقش قطع بشه ، پرسنل اداری که کارشون وابسته به وجود برقه بیکار میمونن . از طرفی کارفرما هم رفتن پرسنل رو منوط به احتساب از مرخصی میکنه . ضمن اینکه توی این گرما قطعی برق و آب غیر قابل تحمله . آیا قانونی در این زمینه وجود داره که از مرخصی کم نشه؟

    1. سلام
      برای ترک کارگاه یا باید کارفرما موافقت نماید که با احتساب کارکرد کارگاه را ترک نمایید و یا از مرخصی استحقاقی استفاده شود.

  8. سلام
    یه سوال دارم آیا فوق العاده جمعه کاری که 40 درصد مزد عادی هست به صورت ساعتی محاسبه میشه یا روزانه یعنی اگه شخصی 10 ساعت جمعه سر کار باشه یه 40 درصد مزد عادی رو میگیره یا نه 10 ساعت 40 درصد هر ساعت عادی رو منظورم اینه فوق العاده جمعه بر اساس ساعت حساب میشه یا تعداد جمعه ها؟

    1. سلام
      اینکه فوق العاده جمعه کاری ساعتی یا روزانه پرداخت شود جای اختلاف نظر هست.
      ولی نظر وزارت کار در حال حاضر این است که به صورت روزانه محاسبه و پرداخت شود.
      کارگری که کارکرد وی به روز جمعه تلاقی داشته باشد فارغ از مدت این تلاقی باید یک روز فوق العاده جمعه کاری پرداخت شود.
      منظور از جمعه کل 24 ساعت آن است.

  9. سلام
    ما در شرکت پتروشیمی جنوب کشور کار میکنیم که زمان کاری ما ۷ روز روزکار ۱۲ ساعتی ، ۷ شبکار ۱۲ ساعتی و ۷ روز هم استراحت است.
    یعنی ۱۴ روز کار و ۷ روز استراحت… در کل ماه، ۱۰ نوبت روز ،۱۰ نوبت شب و ۱۰ نوبت روز هم استراحت میشه. در طول ماه ۲۴۰ ساعت سرکار هستیم. میخواستم بدونم حق شیفت ما چند درصد باید باشه طبق قانون؟؟
    و سوال دوم هم اینکه ما جمعه و تعطیلات رسمی هم بالاجبار سرکار هستیم و هیچ فوق‌العاده اضافه کاری بهمون نمیدن. اضافه کاری جمعه و روزهای تعطیل ما چطور محاسبه میشه؟؟ ممنون میشم به این دو سوال جواب بدید.
    و اینکه اگه داره حق ما رو میخوره چطور اقدام قانونی انجام بدیم.ممنون میشم جواب بدید، این سوال تمام کارکنان شرکته….

    1. سلام
      ساعات و نوبت های کاری شما در طول یک ماه گردش دارند بنابراین نوبت کاری از نوع صبح و شب محسوب می شود.
      فوق العاده نوبت کاری صبح و شب معادل 22.5 درصد حقوق دریافتی ماهانه کارگر خواهد بود.
      برای محاسبه اضافه کاری همانطور که در متن مقاله نیز توضیح داده شده است باید ساعات کار موظفی ماهانه قانون کار را از کارکرد خود کسر کنید.
      برای محاسبه جمعه کاری نیز به تعداد روزهای جمعه که سر کار حضور داشتید نیز فوق العاده جمعه کاری باید پرداخت شود.
      فوق العاده هر روز جمعه معادل 40 درصد مزد یک روز کار عادی کارگر خواهد بود.

  10. با عنايت به اختصاص كاركرد 8:48 به پرسنل در ايام مرخصي استحقاقي طبق سنوات گذشته در شركت ما و با توجه به شرايط كرونا و كاهش ساعت كاري ساعت كار موظفي تغيير و از ساعت 07:30 لغايت 14:30 محاسبه گرديده است، در نتيجه شبهاتي در مورد تخصيص كاركرد دارم، لذا خواهشمند است با توجه به موارد مذكور و كاهش ساعت كار موظفي روزانه به 7 ساعت، در خصوص نحوه محاسبه موارد ذيل و مرتبط با تقليل كاركرد موظفي ربنده رو راهنمايي فرماييد

    1_تخصيص كاركرد به پرسنل نوبتكار در صورت استفاده از مرخصي استحقاقي
    2_تعيين مقدار ساعت كسر شده از مانده مرخصي روزانه پرسنل به ازاي هر روز
    3_تخصيص كاركرد اضافه كار جمعه به پرسنل نوبت كاري
    4_تخصيص كاركرد فوق العاده جمعه به پرسنل نوبت كاري
    5_تخصيص كاركرد دوركاري به پرسنل نوبت كاري

    1. سلام
      1- استفاده از مرخصی استحقاقی عین حضور در کارگاه است.
      2- برای استفاده از مرخصی در هر نوبت به اندازه ساعات کار موظفی هر نوبت کاری از مرخصی استحقاقی کسر می شود.
      3-برای محاسبه اضافه کاری از روال نحوه ی محاسبه اضافه کاری استفاده نمایید و روزها را به صورت جداگانه محاسبه نکنید که دچار اشتباه نشوید. مقاله : نحوه ی محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری در قانون کار (کلیک کنید)
      4-در بند قبلی هست.
      5- در قانون کار عنوان دورکاری وجود ندارد و کار در محل کارگاه پیش بینی شده است. از طرفی در ماده 51 قانون کار به زمانی که کارگر در اختیار کارفرما قرار می دهد ساعات کار گفته شده است لذا با صرفنظر از محل انجام کار به ساعات کاری توجه شود که در چه شرایطی انجام می پذیرد.

  11. اگر ساعت موظفی یک ماه تکمیل نشده باشد و اضافه کاری در روزهای جمعه داشته باشد.برای پرکردن موظفی یک ماه. یک ساعت اضافه کاری جمعه برابر با یک ساعت موظفی است یا شامل همان ضریب ۱۴۰%می شود

    1. اضافه کاری وقتی مفهوم دارد که ساعات کار موظفی تکمیل شده باشد. تا زمانی که موظفی ماهانه پر نشده است کارکرد چه در روزهای جمعه چه سایر روزها اضافه کار محسوب نمی شود.

  12. سلام
    خواستم ببینم سقفی برای کارکرد ماهانه تعیین شده طبق قوانین اداره کار یا بستگی به قراردادهای داخلی بین شرکت و نفر داره؟
    ممنون

    1. سلام
      سقف ساعات کاری روزانه 8 ساعت و حداکثر هر روز 4 ساعت اضافه کاری در نظر گرفته شده است.

  13. سلام اگر کارگری از مرخصی ماهانه ش استفاده کرده باشه وده ساعت کسری و ۵ ساعت اضافه کاری داشته باشه حقوق ماهیانه ش به چه صورت محاسبه میشه

    1. سلام
      اضافه کاری وقتی مفهوم پیدا می کند که کارکرد موظفی تکمیل شده باشد. وقتی کسر کار داشته باشید ساعاتی که به نظر شما اضافه کاری است ابتدا باید کسر کار را تکمیل نماید سپس اگر کارکرد موظفی پر شد مازاد بر آن اضافه کار محسوب می شود.
      اگر کسر کار وجود داشته باشد طبق ماده 39 قانون کار حقوق و مزایای ماهانه به نسبت کارکرد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

  14. سلام نحوه محاسبه کسری کار به چه صورته؟ مبلغ کسری کار ساعتی در سال ۹۹ چجوری محاسب میشه؟

    1. سلام
      در شرایط کسر کار همه حقوق و مزایا و بیمه یه نسبت کارکرد محاسبه و پرداخت می شود. ساعات کار موظفی سال 99 در قسمت مقالات سایت وجود دارد می توانید استفاده نمایید.

  15. سلام وقت بخیر
    بنده در کارگاهی مشغول به کار هستم ماهیانه 4500000 تومان دریافت می کنم.
    1- اگر جمعه سرکار برم چقدر اضافه باید دریافت کنم؟
    2-اگر تعطیلی وسط هفته مثلا عیدغدیر برم سرکار چند اضافه باید دریافت کنم؟
    ۳- اگر مرخصی ماهانه را استفاده نکنم به ازای هر روز چه مبلغی باید پرداخت شود؟
    سپاس که جوابم را دقیق بدید

    1. سلام
      وقت شما هم به خیر
      1- برای کار در ایام جمعه علاوه بر مزد عادی فوق العاده جمعه کاری تعلق می گیرد. فوق العاده جمعه کاری طبق ماده 64 قانون کار معادل 40 درصد مزد است.
      2- کار در ایام جمعه و سایر تعطیلات رسمی منجر به کاهش ساعات کار موظفی ماه شده و در نهایت کارکرد این ایام اضافه کاری را افزایش می دهد.
      باید جمعه کاری و اضافه کاری به صورت مجزا محاسبه شوند.
      3- مانده مرخصی کارگران در اتمام قرارداد کار محاسبه و بازخرید می شود. مبلغ هر روز مانده مرخصی معادل یک روز حق السعی خواهد بود.

  16. سلام خسته نباشید من یک شرکتی کارمیکنم از ۷صبح تا ۵ عصر اخر ماه باید ۳۱ روزحساب کنن ولی ۲۶ روزحساب میکن!

    1. سلام
      چنانچه کارگری در تمام روزهای غیر تعطیل رسمی هر روز 7 ساعت و 20 دقیقه مشغول به کار باشد باید حقوق و مزایا و بیمه وی به صورت کامل باشد.

  17. باسلام و تشکر از مطالبتون
    از ۱۵اسفند ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۹ تمامی روزها رو سرکار بودم از حدود ۸ صب تا ۹ شب، و ساعات کاری که مشخص کرده بودم با کارفرما این بود که از شنبه تا چهارشنبه از ۸ تا ۵ سرکار باشم و پنج شنبه تعطیل،حالا این روزهای پنج شنبه به چه شکل محاسبه میشه؟ ممنون میشم اگه امکانش باشه محاسبه کنید اضافه کاریم رو

    1. سلام
      برای ساعات کار مازاد بر موظفی هر ماه اضافه کاری تعلق می گیرد که در مقاله بالا به طور کامل نحوه ی محاسبه آن توضیح داده شده است.

  18. با سلام. روزهای تعطیل رسمی که با جمعه مصادف میشوند، میبایست تعطیل کاری پرداخت شود یا جمعه کاری ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر