بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن

بازنشستگی به این مفهوم است که فردی پس از اشتغال در سالهای متمادی به سن و شرایطی می‌رسد که  از کار کناره‎‌گیری می‌‌‌کند و با پشتوانه بیمه‌ای که در دوران اشتغال پرداخت کرده است مستمری یا حقوق دریافت می‌کند. بیمه‌های مختلفی برای بازنشستگی وجود دارد. به عنوان مثال در کشور ما سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدمات کشوری، صندوق بیمه‌های لشکری، نفت و سایر صندوق ها از این قبیل بیمه‌ها هستند. کارگران مشمول قانون‌کار معمولا مشمول تحت پوشش صندوق تامین‌اجتماعی هستند. بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی شرایط مختلفی دارد و یکی از شرایط آن بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن است.

در ادامه حالت‌های مختلف از بابت حقوق بازنشستگی، سن و شرایط بازنشستگی برای این نوع بازنشستگی بررسی می‌شود.

مقررات بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی

قوانین و مقررات بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی
قوانین و مقررات بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی

در ماده 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی برای مردان 60 سال تمام و برای زنان 55 سال تمام تعیین شده است در زمان تصویب اولیه این قانون سابقه واریز بیمه در این سنین 10 سال تعیین شده بود در مصوبات بعدی اصلاحیه ماده 76 قانون تامین اجتماعی سابقه بیمه مورد نیاز برای بازنشستگی در سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان به 20 سال افزایش پیدا کرد در ادامه همین ماده و در تبصره یک آن عنوان شده که چنانچه مردان در سن 50 سالگی و زنان در سن 45 سالگی دارای 30 سال سابقه بیمه باشند می‌توانند بازنشسته شوند پس باتوجه به این توضیحات شرایط عمومی بازنشستگی برای مردان و زنان به صورت زیر است:

1.بازنشستگی مردان در سن 50 سالگی با 30 سال سابقه بیمه

2.بازنشستگی زنان در سن 45 سالگی با 30 سال سابقه بیمه

3.بازنشستگی مردان در 60 سالگی با 20 سال سابقه بیمه

4.بازنشستگی زنان در سن 55 سالگی با 20 سال سابقه بیمه

حالت های مختلف بازنشستگی با 20 سال سابقه

انواع و اقسام بازنشستگی با 20 سال سابقه
انواع و اقسام بازنشستگی با 20 سال سابقه

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن

همانطور‌ که در قسمت های قبل هم گفته شد این بازنشستگی برای مردان تعریف شده است. بنابراین تمام بیمه شده های مرد اعم از بیمه اختیاری و اجباری می‌توانند وقتی سن آنها به 60 سال تمام رسید و 20 سال سابقه واریز بیمه داشتند درخواست بازنشستگی نمایند. دراین حالت چنانچه میانگین دستمزد دو سال آخر ضربدر سنوات این بیمه شدگان از حداقل حقوق و مزایای تعیین شده کمتر باشد، مستمری بازنشستگی با حداقل حقوق و مزایای تعیین شده پرداخت شده و این کسری جبران می‌شود. بنابراین اگر بیمه شده با حداقل حقوق و مزایای قانون‌کار مشغول به کار باشد و با همین مبلغ بیمه واریز نماید، بازنشستگی وی با 20 سال تا 30 سال ازلحاظ مستمری تفاوتی نخواهد داشت.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 55 سال سن

بازنشستگی در تامین اجتماعی برای زنان و مردان تنها در سن متفاوت است. تمام شرایط برای بازنشستگی برای مردان برای زنان نیز صادق است ولی از لحاظ سنی بازنشستگی زنان نسبت به مردان 5 سال کمتراست. بنابراین زنان می‌توانند در سن 55 سالگی اگر 20 سال سابقه واربز بیمه داشته باشند درخواست بازنشستگی بکنند. مستمری بازنشستگی با 20 سال سابقه و 5 سال سن  از حاصل ضرب میانگین دستمزد دو سال اخر در سنوات پرداخت بیمه به دست میاید. اگر مبلغ به دست آمده در این حالت از حداقل حقوق و مزایای همان سال کمتر باشد، تامین اجتماعی مستمری پرداختی را به حداقل حقوق و مزایای همان سال افزایش خواهد داد. بنابراین مثل حالت قبلی اگر واریز بیمه با حداقل های قانون‌کار انجام شود بازنشستگی برای زنان بالای 55 سال با سابقه 20 سال الی 30 سال تفاوتی نخواهد داشت.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 42 سال سن

یکی از شرایط استثنایی برای بازنشستگی زنان در تبصره 4 ماده 76 قانون تامین اجتماعی تعریف شده است. در این تبصره چنین عنوان شده که زنان کارگر با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن به شرط  پرداخت حق بیمه با 20 روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند. در این تبصره چند نکته حائذ اهمیت است، اول اینکه تنها زنانی می‌توانند از این شرایط استفاده کنند که در زمان درخواست بازنشستگی مشمول قانون‌کار بوده و به عنوان کارگر شناخته شود. چنانچه زنی سوابقی غیر حالت کارگری داشته باشد به عنوان مثال 18 سال سابقه واریز بیمه اختیاری دارد در دو سال آخر با پرداخت بیمه کارگری می‌تواند از این تبصره استفاده کند. نکته دوم هم این است که مستمری بازنشستگی در این حالت با 20 روز محاسبه و پرداخت خواهد شد و مشمول جبران مستمری بازنشستگی به حداقل حقوق و مزایای ماهانه همان سال نمی‌شود.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و بدون شرط سن

حالت استثنایی برای بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی بازنشستگی در شغل های سخت و زیان‌آور است. چنانچه فردی در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول کار باشد و سابقه واریز بیمه وی در این شغل 20 سال متوالی باشد، می‌تواند بدون شرط سن بازنشسته شود. در بند ب از تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کار‌های سخت و زیان‌آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد. بنابراین افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور 20 سال سابقه متوالی داشته باشند این سوابق یک و نیم برابر شده و 30 سال منظور می‌شود. بنابراین کارگر می‌تواند با حقوق 30 روزه و کامل بازنشسته شود. اگر سابقه‌کار و بیمه پردازی در کارهای سخت و زیان‌آ‌ور متوالی نباشد و متناوب باشد کارگر می‌تواند 23.5 سال سابقه کار و واریز بیمه و بدون شرط سنی درخواست بازنشستگی کند. در این حالت سنوات بیمه 35 سال خواهد بود که بازهم از شرط سنی تبعیت نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

306 دیدگاه

    1. با سلام
      در سن بین 50 تا 60 سال مردان باید حداقل 30 سال واریز بیمه داشته باشند. در صورتیکه 23 سال سابقه بیمه جز مشاغل سخت و زیان آور باشد بیمه شده میتواند با این سابقه بازنشسته شود.

  1. سلام من ۴۲ سال سن دارم و ۲۰ ساله بیمه تامین اجتماعی آزاد میریزم، میشه خودم را بازنشسته کنم؟ و اگه ۲۰ ساله سابقه بیمه دارم باز نشستگیش چقدر میشه ممنون؟ آیا باز نشستگی کامل را میگیرم یا فقط همون سابقه ۲۰ سال را؟

    1. با سلام
      مردان در سن کمتر از 60سال حداقل باید 30سال سابقه بیمه داشته باشند تا بتوانند بازنشسته شوند. در سن کمتر از 50 سال نیز حداقل سابقه بیمه لازم برای بازنشستگی 35 سال است. در تمامی حالت های بازنشستگی مستمری بازنشستگی از میانگین مزد دوسال آخر ضربدر سنوات واریز بیمه محاسبه میشود.

    2. سلام خسته نباشید
      پدرم ۲۵ سال سابقه بیمه داشته و سن بالای ۶۰ سال میباشد دو سال اخر هم حقوق بالا ریخته شده براشون میخواستم ببینم نحوه محسابه حقوق ب چه صورت هست ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. مستمری بازنشستگی از ضرب سنوات بیمه در میانگین مزد دو سال آخر محاسبه میشود. در صورتیکه مستمری محاسبه شده از حداقل حقوق کامل بازنشستگی تامین اجتماعی کمتر باشد حداقل حقوق کامل پرداخت میشود.

  2. سلام
    من پدرم 22سال سابقه بیمه داره باز نشسته میشه؟
    اگر میشه ماهیانه چقدر تعلق میگیره؟ ۵۵سالشه

    1. با سلام
      برای مردان در سن بین 50 تا 60 سالگی حداقل 30 سال سابقه بیمه برای بازنشستگی لازم است.

  3. با سلام بنده ۵۵ سال سن و حدود ۱۹ سال سابقه بیمه دارم. حال اگر سابقه بیمه من بعد از حدود یک سال به ۲۰ سال برسه ولی سنم کمتر از ۶۰ سال باشه مثلا ۵۶ سال آیا میتونم باقیمانده ۴سال سنم رو بخرم وتقاضای بازنشستگی کنم؟

    1. با سلام
      واریز یکجای حق بیمه صرفا در سن بالای 60 سال و سوابق کمتر از 10 سال و تا تکمیل 10 سال مقدور است.

  4. سلام و خسته نباشید، من 50سال سن دارم با 20 سال سابقه کاری. آیا میتوانم بازنشسته بشوم؟ در ضمن خانم هستم

    1. با سلام
      جزئیات و شرایط کامل بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه کار در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است لطفا مطالعه کنید.

  5. سلام وقتتون بخیر.من خانمی هستم ۴۲ ساله با بیست و یک سال سابقه کار و بیمه در یک سازمان دولتی با عنوان قراردادی. الان میتونم در خواست بازنشستگی بدم؟ و اینکه پانزده سال از این مقدار رو اپراتور مخابرات و در محیط پرسروصدای تلفن و بیسیم ها بودم آیا این مدت جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب میشه؟

    1. با سلام
      شرایط بازنشستگی زنان کارگر در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
      در خصوص سخت و زیان آور بودن و یا نبودن هر شغلی کارگر باید درخواست بررسی مشاغل خود را در کمیته سخت و زیان آور مطرح کند و کمیته صلاحیت اظهارنظر در خصوص سخت و زیان آور بودن یا نبودن مشاغل را دارد. لذا بدون نظر کمیته پیش بینی سخت و زیان آور بودن مشاغل مقدور نیست.

  6. سلام ایا بعد از۲۰سال سابقه وگرفتن کامل بیمه بیکاری (۵۰ماه )میتوان مجددا درهمان کارگاه مشغول به کار شد و ضمنا ایا گرفتن بیمه بیکاری در چنین حالتی برحقوق بازنشستگی تاثیری دارد یاخیر

    1. سلام
      اشتغال مجدد در همان کارگاه منعی ندارد.
      مستمری بازنشستگی در هر حال با میانگین حقوق بیمه ای دو سال آخر محاسبه می شود.

  7. سلام
    من یک خانم کارمند رسمی در یک سازمان دولتی هستم که بیمه تامین اجتماعی هستم. 53 ساله و دارای پرداخت حق بیمه 20 سال. آیا دو سال دیگر که 55 سال میشم با 22 سال سابقه می تونم بازنشسته بشم؟ حقوق بازنشستگیم بر اساس چند روز محاسبه میشه؟

    1. سلام
      بله
      در صورتی میانگین مزد ضرب در سنوات بیمه از حداقل حقوق قانون کار کمتر شود حداقل حقوق کامل پرداخت می شود.

  8. خسته نباشی ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون . مناموزگارم با 24سال سابقه و 60سال سن وخانم هستم ایا میشه درخواست بازنشستگی بدم و حقوق کامل بگیرم بیمه تامین اجتماعی هستم ممنون میشم از راهنماییتون .

    1. سلام وقت بخیر من کارمند بانک هستم و بیست و هفت سال سابقه کار دارم و سه بار هم نامه کمیسیون پزشکی از بیمارستان بانک دارم آیا میتوانم خودم را بازنشسته کنم یا خیر؟

      1. با سلام
        شرایط بازنشستگی عادی برای مردان در سن 50 سال و بالاتر از آن، 30 سال سابقه بیمه است. بحث کمیسیون پزشکی و از کار افتادگی باید از طریق مراجع ذیصلاح (کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی) اقدام و پیگیری شود.

  9. سلام بنده دبیر هستم با65سال سن و سابقه تامین اجتماعی 23سال و 2سال هم سالها قبل از دبیری از کار دیگری سابقه تامین دارم ایا میتونم ادمه کار بدم دوست دارم فعلا ادامه کار بدم آیا بعلت سنم ممانعت نمی کنن و از لحاظ مالی(حقوق ماهیانه ) متضرر نمیشم ممنون میشم پاسخ بدبد

    1. بهتراست که درخواست بازنشستگی دهید چون افزایش ضریب هرساله بازنشستگی جبران ادامه کارتان را میدهد

    2. با سلام طبق ماده ۸۷ تامین اجتماعی کارفرما میتواند درخواست بازنشستگی شما را اعلام کند ولی اگر مایل به اشتغال شما باشند مانعی نیست

  10. سلام وقتتون بخیر پدر من با ۶۰ سال سن و ۱۱سال و پنج ماه سابقه بازنشست میشه؟یا باید بیمه خودشو ادامه بده ؟ایا قانون افزایش سن بازنشستگی تصویب شده و به مرحله اجرا رسیده؟

  11. با عرض سلام خسته نباشید ….من ۴۱ ساله هستم سابفه بیمه ۱۹ سال دارم …بیمه خودم ازاد پرداخت کردم …چند مدت اخر باید برم سر کار تابا ۲۰ سال سابقه بازنشست بشم …ممنون

    1. سلام
      مدتی در قانون پیش بینی نشده است و کافی است در زمان درخواست بازنشستگی بیمه از نوع کارگری واریز شود. برای اینکه حالت صوری پیدا نکند معمولا دو سه ماه پس از واریز بیمه کارگری اقدام شود بهتر است.

  12. سلام خسته نباشید
    من کارمند دانشگاه آزادم میخواستم با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه بازنشست کنم به این شکل که از دانشگاه بازخرید کنم و چند ماه بیمه بریزم که بتونم بازنشست شم چون دانشگاه زیر نظر قانون کار نیست، سوالم اینه که توی سایت مشاهده سوابق زده میزان استحقاق مستمری بگیر ۴ میلیون هست، و میزان میانگین دو سال اخرم ۷ میلیون،
    اگه بازنشست بشم میزان حقوق دریافتیم چقدر میشه؟ طی این ۲۰ سال بیمه ام حداکثر رد شده
    ایا حداقل حقوق رو میگیرم یا بر اساس ۲۰ روز کاری برام محاسبه میشه؟
    یه جا خوندم که نوشته اونایی که زیر نظر قانون کار بودن با ۲۰ سال دریافتیشون حداقل حقوق میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. سلام بنده 61 سال سن ،با 19 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم آیا یکسال آخر را میتوانم یکجا پرداخت کنم وبا بیست سال سابقه بازنشسته شوم؟

    1. سلام پدر من ۶۰سال سن دارد با ۱۷سال یک ماه و۱۷روز ۲سال هم سربازی بهش تعلق گرفت یعنی ۱۹سال آیا بازنشسته میشه چقدر حقوق و مزایا بهش تعلق میگیره خودش تنهاس مادرم فوت کرده بچها همه شون ازدواج کردن

      1. سلام
        آرزوی طول عمر برای پدر بزرگوارتان را دارم.
        در صورتی که سابقه بیمه 20 سال تمام شود حقوق کامل پرداخت می شود. اگر سابقه کمتر از 20 سال باشد مستمری بازنشستگی به نسبت سابقه پرداخت می شود
        بنابراین بهتر است یک سال هم بیمه واریز شود تا حقوق کامل پرداخت شود. بازنشستگی با 19 سال سابقه منطقی نیست.

    2. سلام. بنده 60سال سن با 19سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم آیا یکسال آخر نمیتوانیم یکجا پرداخت کنم و با 20 سال سابقه بازنشسته شوم؟

      1. با سلام
        خیر، صرفا در صورتی در سن 60 سال سابقه بیمه به صورت یکجا قابل واریز است که سابقه بیمه کمتر از 10 سال باشد و نیاز به تکمیل 10 سال باشد. سابقه بالاتر از 10 سال دریافت یکجای بیمه توسط تامین اجتماعی انجام نمیشود.

  14. با سلام
    میخوام بدونم در سن ۴۵ سالگی با ۲۰ سال سابقه و ۲۰ روز حقوق برای یک کارشناس آزمایشگاه آقا میشه بازنشست شد ؟
    آیا۱۰ سال باقیمانده تا ۳۰ سال رو باید خرید ؟ برای بازنشستگی پولی باید پرداخت شود ؟

  15. سلام خسته نباشید
    من ۴۵سال سن دارم با سابقه ۳۵سال بیمه (با سختیه کار)
    آیا بازنشست محسوب میشم یا نه؟
    و اینکه حقوق بازنشستگی چقدر میشه هر ماه؟

  16. سلام..۵سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی دارم که اکنون با۳۰ سال سابقه خدمات درمانی بازنشسته شدم و۳۰ روز حقوق…و بابت۵ سال مطالبه ۵۰میلیون تومان می‌کنند.. بنظرم ظلم مضاعف هست..آیا راهکاری ندارد که این مبلغ زور را نپردازم..پرداختی ۵ سال تامین اجتماعی را به نرخ آن سال‌ها محاسبه و مابه التفاوت را به نرخ امروز میخواهند

  17. باسلام
    بنده پدرم فوت کرده و با ۲۰سال کار و سن ۶۰ سالگی(خود پدر بیمه آزاد پرداخت می‌کرده) بازنشسته شده بود، الان من که دخترشم و طلاق گرفتم میزان حقوقی که به من میدهند چقدر می‌باشد؟ ممنون میشم جواب بدین

  18. سلام وعرض ادب من دارای۲۱سال سابقه تاییدشده سخت و زیان آور در چاپخانه پدرم توسط وزارت کار هستم اما تامین اجتماعی ۷ سال آنرا بدلیل اینکه غیراز من و ۲ برادرم کس دیگری بیمه نبوده کارگاه را خانوادگی اعلام کرده و مرا بازنشسته نمیکند راهکار قانونی چیست؟

      1. با سلام
        با 30 سال سابقه بیمه در اتمام 50 سالگی، بیمه شده های مرد میتوانند بازنشسته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر